Hoe kunnen we het kruispunt Platte Lostraat - Koetsweg - Verenigingstraat - Ontvoogdingstraat veilig maken?
3 jaren geleden • 22 bijdragen
Op de bevraging Vorm 3010 werd de gevaarlijke verkeerssituatie op dit kruispunt meermaals aangehaald. Hoe kunnen we dit kruispunt veilig maken? Wat denk jij?
3 jaren geleden door de auteur van de vraag • 1 reactie
De bewoners van de Michottebuurt ervaren dagelijks conflicten ter hoogte van dit kruispunt. Met de plaatsing van de drie groene kegels (om het gemotoriseerde verkeer de toegang te ontzeggen van de Platte Lostraat naar de Koetsweg) is de situatie voor de fietsers nog gevaarlijker geworden.
3 jaren geleden
Op het fietsplan van Leuven van begin deze eeuw is heel het traject Platte-lostraat - Trolieberg aangegeven als een bovenlokaal netwerk/doorfietsroute. En toch is er bij de verschillende heraanleggen sindsdien alleen maar nagedacht vanuit het standpunt van wagens. De planners zijn er "vergeten" dat fietsers in beide richtingen mogen fietsen. Heel het traject wordt best hertekend met voorrang voor de fietsers.
Idem voor de Lange Lostraat trouwens waar het door het sluipverkeer en ontbreken van fietspaden gevaarlijk(er) fietsen is.
Idem voor de Lange Lostraat trouwens waar het door het sluipverkeer en ontbreken van fietspaden gevaarlijk(er) fietsen is.
3 jaren geleden door Patrick
Ik denk dat het kruispunt veel veiliger zou worden indien het vanaf daar of zelfs eerder (L.Pasteurwijk/W.Vermeylenlaan) 'uitzonderlijk plaatselijk verkeer' wordt richting Tiensesteenweg (Verenigingstraat & Grensstraat). De situatie zoals ze momenteel is (Grensstraat afgesloten richting Tiensesteenweg wegens werkzaamheden) toont aan dat dat stuk alvast veel veiliger geworden is, gezien het wegvallen van het aanzienlijk sluipverkeer richting Tiensesteenweg. Op die manier wordt het ook veiliger op de Koetsweg vanaf het kruispunt met de R. Rolland straat/Trolieberg.
Misschien ook te overwegen; bestaand fietspad langs de Platte-Lo verplicht tweerichting maken. Zo reduceer je mogelijke ongevallen met fietsers die vanuit de Platte-Lo (komende vanuit kant Tiensesteenweg de Ontvoogdingstraat inslaan of hun weg vervolgen in de Platte-Lo.
Fietsers die de Verenigingstraat naar beneden fietsen richting Koetsweg worden vaak verrast door auto's komende uit de omgekeerde richting. Dat zou je kunnen oplossen door het zeer brede voetpad voor de voormalige bakkerij een stukje te reduceren en er een fiets (suggestie)strook van maken (met beschermende boord).
Blijft nog de vraag hoe je de automobilisten die ondanks de verboden richting en paaltjes vanuit de Platte-Lo de Koetsweg blijven indraaien. Camera zoals langs Spaanse Kroon?
Veel succes met dit fijne en constructieve initiatief.
Misschien ook te overwegen; bestaand fietspad langs de Platte-Lo verplicht tweerichting maken. Zo reduceer je mogelijke ongevallen met fietsers die vanuit de Platte-Lo (komende vanuit kant Tiensesteenweg de Ontvoogdingstraat inslaan of hun weg vervolgen in de Platte-Lo.
Fietsers die de Verenigingstraat naar beneden fietsen richting Koetsweg worden vaak verrast door auto's komende uit de omgekeerde richting. Dat zou je kunnen oplossen door het zeer brede voetpad voor de voormalige bakkerij een stukje te reduceren en er een fiets (suggestie)strook van maken (met beschermende boord).
Blijft nog de vraag hoe je de automobilisten die ondanks de verboden richting en paaltjes vanuit de Platte-Lo de Koetsweg blijven indraaien. Camera zoals langs Spaanse Kroon?
Veel succes met dit fijne en constructieve initiatief.
3 jaren geleden door Papa van 3
Wat een verassing,opeens is het hier onveilig...reeds 11 jaar wonen wij op dit《knooppunt》heb nog nooit een onveilig gevoel gehad.wat wel mag verbeteren in een veilige oversteek voor fietsers komende van Koetsweg met richting Tiensestwg.Heb dit al meermaals aangekaart...ook aan politica die aan huis kwam....maar de verkiezingen zijn voorbij...Ik zou zeggen laat alles maar zoals het is en besteed de centen aan meer en vakkundig onderhoud van het aangeplante groen en straten want hier is nog werk hoor.Hopelijk wordt hier niet verspild aan enkele fantasieen.....
3 jaren geleden door Herman vermeylen • 1 reactie
Dat het veiliger is, door het afsluiten van de Grensstraat door de werken, is een evidentie. Maar wel niet erg aangenaam voor de automobilisten of de buren van de Koning Albertlaan, die nu heel veel verkeer moet opvangen.
3 jaren geleden • 1 reactie
Dat het veiliger is, door het afsluiten van de Grensstraat door de werken, is een evidentie. Maar wel niet erg aangenaam voor de automobilisten of de buren van de Koning Albertlaan, die nu heel veel verkeer moet opvangen.
Zo is dat,overal maar niet voor mijn deur.....Grensstraat is geen sluipweg maar een doorgangsweg,dus laat verkeer hier maar door.
3 jaren geleden door Herman vermeylen
Kleur gewoon fietspaden in en auto's passen zich aan.geen gezwam gewoon doen.
3 jaren geleden door Herman vermeylen
Iedereen wil zijn straat verkeersluw maken en dit resulteert vaak in de concentratie van het verkeer in enkele straten die alles moeten/moeten opvangen. Laat ons afstappen van 'geen/weinig verkeer in MIJN straat' en ervoor zorgen dat de snelheid in alle straten wordt beperkt. Een handhaving van de maximum snelheid is een absolute voorwaarde om tot een leefbare situatie te komen.
3 jaren geleden door MP
1.Smallere stoepen met in de plaats gekleurde fietsstroken.
2 fietsstraat van verenigingstraat maken.
3 verkeersremmers zigzag zodat de snelheid naar beneden gaat met fietspad aan de zijde van de voetpaden.
4. Veilig rond punt gezien het nu als rondpunt gebruikt wordt en daardoor zeer onveilig is zelfs met de groene paaltjes die regelmatig verdwijnen of stukgereden worden.
2 fietsstraat van verenigingstraat maken.
3 verkeersremmers zigzag zodat de snelheid naar beneden gaat met fietspad aan de zijde van de voetpaden.
4. Veilig rond punt gezien het nu als rondpunt gebruikt wordt en daardoor zeer onveilig is zelfs met de groene paaltjes die regelmatig verdwijnen of stukgereden worden.
3 jaren geleden
Boetes. Is hard antwoord. Ik passeer daar als voetganger zo´n 3 keer heen en terug per week. Altijd weer worden verkeersregels met de voeten getreden. Bocht Platte-Lo Koetsweg maken. Tuurlijk. Wegomlegging. Straat niet inrijden. Ik kan daar wel door. Oei nu ga ik 2 keer in de verkeerde richting een eenrichting straat in. Iedere keer dezelfde situatie. En er rijden veel jongeren én kinderen op de fiets die niet altijd door hebben dat automobilisten zich niet altijd aan de regels houden.
3 jaren geleden door Esmeralda
Door helemaal geen doorgaand sluipverkeer naar de platte Lostraat te trekken. Diestsesteenweg en Tiensesteenweg moeten volstaan. Alles daartussen zo auto-onvriendelijk mogelijk maken zoals in de binnenstad van Leuven. Hier zijn toch amper winkels. Dus wie is hier geen vragende partij voor
3 jaren geleden door MM
Introduceren van fietsstraat in deel van de koetsweg
3 jaren geleden
- Grondmarkering op het pleintje, zodat afbakening tussen fietspad, voetpad en pleintje duidelijk is.
- Het fietspad over de lengte van de Platte Lostraat tussen G. Gezellelaan en A. Dejonghestraat éénrichting laten zoals het nu is. Aan de andere kant een duidelijke fietssuggestiestrook over dezelfde lengte.
- Het fietspad tussen G. Gezellelaan en Ontvoogdingstraat voorrang geven ten opzichte van alle zijstraten. Nu geldt er voorrang van rechts voor alle zijstraten en voorrang voor indraaiende auto's naar de Ontvoogdingstraat, maar zowel de fietsers als automobilisten maken hier constant fouten tegen (geen voorrang geven of nemen). Het fietspad voorrang geven over dit traject is veel realistischer, duidelijker en veiliger.
- Het fietspad over de lengte van de Platte Lostraat tussen G. Gezellelaan en A. Dejonghestraat éénrichting laten zoals het nu is. Aan de andere kant een duidelijke fietssuggestiestrook over dezelfde lengte.
- Het fietspad tussen G. Gezellelaan en Ontvoogdingstraat voorrang geven ten opzichte van alle zijstraten. Nu geldt er voorrang van rechts voor alle zijstraten en voorrang voor indraaiende auto's naar de Ontvoogdingstraat, maar zowel de fietsers als automobilisten maken hier constant fouten tegen (geen voorrang geven of nemen). Het fietspad voorrang geven over dit traject is veel realistischer, duidelijker en veiliger.
3 jaren geleden door Dominique Coene
Als zwakke weggebruiker en vader van twee jonge kinderen ervaar ik dagelijks dit kruispunt als gevaarlijk.
- Hoe kunnen mijn kinderen en ik veilig met de fiets van de Verenigingstraat naar de Ontvoogdingstraat rijden?
- Hoe kan een kind veilig de straat oversteken ter hoogte van Platte Lostraat nr. 212 en 214 richting pleintje (en vervolgens Ontvoogdingstraat)? Er staan vaak wagens geparkeerd ter hoogte van de voorgenoemde huizen (een kind kan niet boven de neus van een wagen uitkijken) en men rijdt er snel in de bocht.
- Het kruispunt is een doorfietsroute en is onleesbaar voor fietsers.
Dit kruispunt bestaat uit straten zonder bijzondere wegcategorisering en slikt dagelijks 2 000 gemotoriseerde voertuigen. Het plaatsen van paaltjes, een likje verf of andere ad hoc oplossingen volstaan niet om dit kruispunt veiliger te maken. Stad Leuven dient hier een heldere uitspraak te formuleren inzake "sluipverkeer" en het kruispunt in functie hiervan te hertekenen.
- Hoe kunnen mijn kinderen en ik veilig met de fiets van de Verenigingstraat naar de Ontvoogdingstraat rijden?
- Hoe kan een kind veilig de straat oversteken ter hoogte van Platte Lostraat nr. 212 en 214 richting pleintje (en vervolgens Ontvoogdingstraat)? Er staan vaak wagens geparkeerd ter hoogte van de voorgenoemde huizen (een kind kan niet boven de neus van een wagen uitkijken) en men rijdt er snel in de bocht.
- Het kruispunt is een doorfietsroute en is onleesbaar voor fietsers.
Dit kruispunt bestaat uit straten zonder bijzondere wegcategorisering en slikt dagelijks 2 000 gemotoriseerde voertuigen. Het plaatsen van paaltjes, een likje verf of andere ad hoc oplossingen volstaan niet om dit kruispunt veiliger te maken. Stad Leuven dient hier een heldere uitspraak te formuleren inzake "sluipverkeer" en het kruispunt in functie hiervan te hertekenen.
3 jaren geleden door ruben
Plaatselijk verkeer invoeren. Alleen voertuigen van minder dan 3,5 ton toelaten.
3 jaren geleden
Op de bevraging Vorm 3010 werd de gevaarlijke verkeerssituatie op dit kruispunt meermaals aangehaald. Hoe kunnen we dit kruispunt veilig maken? Wat denk jij?
Afsluiten van straten is een deel van het probleem, geen oplossing. De auto’s concentreren zich in de enkele straten die er over blijven en zorgen in deze straten voor extra overlast.
Om de overlast in de Grensstraat te verminderen kan er misschien gedacht worden om het eerste stuk, Tiensesteenweg Grensstraat twee richtingsverkeer te maken zoals het vroeger was. Zo kunnen de cursisten van Qrios, dat in het eerste gedeelte ligt, de school gemakkelijk bereiken vanuit de Tiensesteenweg en moeten zij niet de Platte Lostraat-Verenigingsstraat gebruiken om het eerste deel van de Grensstraat te bereiken. Of deze tweerichting tot aan de appartementen doorloopt is aan de bewoners daar om te beslissen.
Er kan misschien gedacht worden aan fietssuggestiestroken om de auto’s attent te maken dat er fietsers aan beide kanten mogen rijden. Tegelijkertijd is dit duidelijk voor de fietsers.
In de bocht Verenigingsstraat en Platte Lostraat mag je niet rechtdoor rijden als fietser. Ondanks het (afgeschenen!) verbodsbord zijn er weinig fietsers die zich daar aan houden, wat een gevaarlijke situatie creëert. Onder het (vernieuwd) bord zou ook nog een verbodsbord voor fietsers moeten komen om de situatie te verduidelijken.
Tegelijkertijd moet de fietssuggestiestrook de bocht aan de vroegere bakkerij verder maken met een oversteekplaats voor fietsers en zelfs een stopbord voor de auto’s zodat zij voorrang moeten geven. Fietssuggestiestrook kan dan doorlopen naar het pleintje met weer een oversteekplaats voor fietsers.Het bord op het pleintje mag echt wel groter zodat de fietsers beseffen dat zij GEEN voorrang hebben bij het begin van de ontvoogdingsstraat! Een oranje bord met letterlijk “u hebt hier geen voorrang” (bestaand bord!) is aangewezen.
Wat het fietsen in de Platte Lostraat in beide richtingen betreft: echt geen goed idee. Twee bakfietsen komen onvermijdelijk op het voetpad terecht. En vermits je telkens aan elke zijstraat voorrang moet geven geeft dit een extra gevaarlijke situatie. De auto’s uit de zijstraten hebben geen idee dat op het einde van de straat een fietspad is. Het rode fietspad is immers onderbroken én de witte borden die er vroeger stonden dat er fietsers kunnen rijden staan er niet meer.
Om duidelijk te maken dat de fietsers met de richting mee op de rijweg moeten rijden is het aangewezen dat er een fietssuggestiestrook komt, want ondanks de fietsen die als markering op de grond werden aangebracht is het blijkbaar voor fietsers nog steeds niet duidelijk. En een fietsstrook geeft ook enig gevoel van veiligheid. De bijdrage van Dominique Coene vind ik terecht.
Een extra verbodsbord voor fietsers is aangewezen aan het pleintje richting Koetsweg. Hoewel ook daar een verbodsbord staat dat je die richting niet mag rijden zie ik heel wat fietsers zo naar de Verenigingssstraat rijden.
Er zou ook een fietssuggestiestrook moeten voorzien worden in de Platte Lostraat tot aan de Dejongherestraat met de richting mee zodat het fietspad voor de fietsers in tegenrichting voorbehouden blijft.
En op het einde van het stukje Platte Lostraat ter hoogte van kruispunt Dejongherestraat Rolland zouden de struikjes best verwijderd worden. De fietsers gebruiken het strookje voorzien achter de struiken niet omdat o.a.je fietszakken er gewoon afdonderen als ze niet vastgemaakt zijn. Maak dat stukje fietspad plat en duid dit verder aan met de fietssuggestiestrook. Bovendien kunnen dan de auto’s eindelijk aan beide kanten elkaar kruisen zonder gevaarlijke manoeuvres.
Op dit ogenblik doet iedereen eigenlijk gelijk wat. Uit onwetendheid, uit het verkeerd inschatten, geen goesting? Feit is dat de situatie echt gevaarlijk is. Enige duidelijkheid voor elke weggebruiker is dringend aangewezen!
Dank je wel om onze mening te vragen.
Om de overlast in de Grensstraat te verminderen kan er misschien gedacht worden om het eerste stuk, Tiensesteenweg Grensstraat twee richtingsverkeer te maken zoals het vroeger was. Zo kunnen de cursisten van Qrios, dat in het eerste gedeelte ligt, de school gemakkelijk bereiken vanuit de Tiensesteenweg en moeten zij niet de Platte Lostraat-Verenigingsstraat gebruiken om het eerste deel van de Grensstraat te bereiken. Of deze tweerichting tot aan de appartementen doorloopt is aan de bewoners daar om te beslissen.
Er kan misschien gedacht worden aan fietssuggestiestroken om de auto’s attent te maken dat er fietsers aan beide kanten mogen rijden. Tegelijkertijd is dit duidelijk voor de fietsers.
In de bocht Verenigingsstraat en Platte Lostraat mag je niet rechtdoor rijden als fietser. Ondanks het (afgeschenen!) verbodsbord zijn er weinig fietsers die zich daar aan houden, wat een gevaarlijke situatie creëert. Onder het (vernieuwd) bord zou ook nog een verbodsbord voor fietsers moeten komen om de situatie te verduidelijken.
Tegelijkertijd moet de fietssuggestiestrook de bocht aan de vroegere bakkerij verder maken met een oversteekplaats voor fietsers en zelfs een stopbord voor de auto’s zodat zij voorrang moeten geven. Fietssuggestiestrook kan dan doorlopen naar het pleintje met weer een oversteekplaats voor fietsers.Het bord op het pleintje mag echt wel groter zodat de fietsers beseffen dat zij GEEN voorrang hebben bij het begin van de ontvoogdingsstraat! Een oranje bord met letterlijk “u hebt hier geen voorrang” (bestaand bord!) is aangewezen.
Wat het fietsen in de Platte Lostraat in beide richtingen betreft: echt geen goed idee. Twee bakfietsen komen onvermijdelijk op het voetpad terecht. En vermits je telkens aan elke zijstraat voorrang moet geven geeft dit een extra gevaarlijke situatie. De auto’s uit de zijstraten hebben geen idee dat op het einde van de straat een fietspad is. Het rode fietspad is immers onderbroken én de witte borden die er vroeger stonden dat er fietsers kunnen rijden staan er niet meer.
Om duidelijk te maken dat de fietsers met de richting mee op de rijweg moeten rijden is het aangewezen dat er een fietssuggestiestrook komt, want ondanks de fietsen die als markering op de grond werden aangebracht is het blijkbaar voor fietsers nog steeds niet duidelijk. En een fietsstrook geeft ook enig gevoel van veiligheid. De bijdrage van Dominique Coene vind ik terecht.
Een extra verbodsbord voor fietsers is aangewezen aan het pleintje richting Koetsweg. Hoewel ook daar een verbodsbord staat dat je die richting niet mag rijden zie ik heel wat fietsers zo naar de Verenigingssstraat rijden.
Er zou ook een fietssuggestiestrook moeten voorzien worden in de Platte Lostraat tot aan de Dejongherestraat met de richting mee zodat het fietspad voor de fietsers in tegenrichting voorbehouden blijft.
En op het einde van het stukje Platte Lostraat ter hoogte van kruispunt Dejongherestraat Rolland zouden de struikjes best verwijderd worden. De fietsers gebruiken het strookje voorzien achter de struiken niet omdat o.a.je fietszakken er gewoon afdonderen als ze niet vastgemaakt zijn. Maak dat stukje fietspad plat en duid dit verder aan met de fietssuggestiestrook. Bovendien kunnen dan de auto’s eindelijk aan beide kanten elkaar kruisen zonder gevaarlijke manoeuvres.
Op dit ogenblik doet iedereen eigenlijk gelijk wat. Uit onwetendheid, uit het verkeerd inschatten, geen goesting? Feit is dat de situatie echt gevaarlijk is. Enige duidelijkheid voor elke weggebruiker is dringend aangewezen!
Dank je wel om onze mening te vragen.
3 jaren geleden
Beste,
Er zijn drie grote knelpunten aan dit kruispunt.
Vooreerst moeten fietsers die in de Verenigigingstraat richting Platte Lo-straat rijden, een bijna onmogelijk manoeuvre maken. Zij moeten de binnenbocht pakken, terwijl er mogelijk in de buitenbocht auto's rijden, dan moeten ze de Koetsweg weg kruisen, en als ze daarna richting Tiensesteenweg gaan moet ze even later de straat terug kruisen.
Daarnaast is er gewoon heel veel verkeer dat deze route gebruikt als sluipweg tussen Diestsesteenweg en Tiensesteenweg. Dit soms met inbegrip van zwaar vrachtverkeer. De U-bocht nodigt ook uit om snel te worden genomen.
Tot slot wordt het verbodsbord zeer vaag genegeerd.
Het eerste wat m.i. essentieel is, is dat fietsers in de Verenigingstraat richting noord-westen gaan, gewoon rechtdoor mogen rijden tot het gescheiden fietspad aan de Platte-Lostraat. De vervelende U-bocht valt dan weg, behalve voor de fietsers die richting Koetsweg gaan, maar dat zijn er waarschijnlijk niet zo veel.
Het autoverkeer uit de Koetsweg kruist dan eerst een fietsersstroom. Normaal zouden de fietsers komende van de Verenigingstraat voorrang moeten geven omdat de auto's van rechts komen, maar mits een verkeersbord B5 is dit niet meer het geval.
Ik zou ook voorstellen om het autoverkeer haakser te laten uitkomen op de Verenigingstraat. Autoverkeer moet dan geen U-bocht maar maken, maar een hoek van 90°, wat remmend werkt.
Tot slot zou ik ook voorstellen om de verbinding Koetsweg-Verenigingstraat onberijdbaar te maken voor zwaar verkeer. Plaatselijk vrachterkeer kan via de Tiensestraat - Plattelostraat gaan, maar het kan niet de bedoeling zijn dat zware vrachtwagens deze route gaat gebruiken als een sluipweg tussen Diestesteenweg-Tiensesteenweg. Doen ze dat wel, dan komen ze uit op de extreem smalle Grensstraat, waar dit altijd problemen zal opleveren.
Voor het veelvuldig negeren van het enkelrichtingbord kan m.i. enkel regelmatig controleren helpen.
Hopelijk is dit nuttig. Ik hoop dat dit wel aangepakt wordt.
met vriendelijke groet,
Er zijn drie grote knelpunten aan dit kruispunt.
Vooreerst moeten fietsers die in de Verenigigingstraat richting Platte Lo-straat rijden, een bijna onmogelijk manoeuvre maken. Zij moeten de binnenbocht pakken, terwijl er mogelijk in de buitenbocht auto's rijden, dan moeten ze de Koetsweg weg kruisen, en als ze daarna richting Tiensesteenweg gaan moet ze even later de straat terug kruisen.
Daarnaast is er gewoon heel veel verkeer dat deze route gebruikt als sluipweg tussen Diestsesteenweg en Tiensesteenweg. Dit soms met inbegrip van zwaar vrachtverkeer. De U-bocht nodigt ook uit om snel te worden genomen.
Tot slot wordt het verbodsbord zeer vaag genegeerd.
Het eerste wat m.i. essentieel is, is dat fietsers in de Verenigingstraat richting noord-westen gaan, gewoon rechtdoor mogen rijden tot het gescheiden fietspad aan de Platte-Lostraat. De vervelende U-bocht valt dan weg, behalve voor de fietsers die richting Koetsweg gaan, maar dat zijn er waarschijnlijk niet zo veel.
Het autoverkeer uit de Koetsweg kruist dan eerst een fietsersstroom. Normaal zouden de fietsers komende van de Verenigingstraat voorrang moeten geven omdat de auto's van rechts komen, maar mits een verkeersbord B5 is dit niet meer het geval.
Ik zou ook voorstellen om het autoverkeer haakser te laten uitkomen op de Verenigingstraat. Autoverkeer moet dan geen U-bocht maar maken, maar een hoek van 90°, wat remmend werkt.
Tot slot zou ik ook voorstellen om de verbinding Koetsweg-Verenigingstraat onberijdbaar te maken voor zwaar verkeer. Plaatselijk vrachterkeer kan via de Tiensestraat - Plattelostraat gaan, maar het kan niet de bedoeling zijn dat zware vrachtwagens deze route gaat gebruiken als een sluipweg tussen Diestesteenweg-Tiensesteenweg. Doen ze dat wel, dan komen ze uit op de extreem smalle Grensstraat, waar dit altijd problemen zal opleveren.
Voor het veelvuldig negeren van het enkelrichtingbord kan m.i. enkel regelmatig controleren helpen.
Hopelijk is dit nuttig. Ik hoop dat dit wel aangepakt wordt.
met vriendelijke groet,
3 jaren geleden door Filip De Preter
Begin november 2021 werd het laatste van de drie groene paaltjes aan flarden gereden.
We zijn terug bij af.
Vandaag blijft de huidige verkeerssituatie op het kruispunt een rommeltje van voorafgaande heraanleggen (in de buurt). Wagens rijden - naar eigen goesting - de Koetsweg in. Fietsers rijden - op goed geluk - van de Verenigingstraat naar de Platte Lostraat. Een veilig zebrapad ontbreekt. Een helder mobiliteitsplan en een dringende hertekening van het kruispunt is noodzakelijk.
Hieronder een overzicht van buurtbewoners die al aan de alarmbel trokken:
- In april 2018 maken buurtbewoners van de Michottebuurt melding van het drukke verkeer /gevaarlijke situatie (1).
- In juli 2019 deed het OBK reeds een suggestie voor het kruispunt met zijn "Quick Wins" (2).
- In augustus 2020 deden de wijkagent en enkele buurtbewoners samen een voorstel voor een veiligere verkeersituatie. Het voorstel kreeg een negatief advies.
(1) https://www.hln.be/leuven/wijk-michotte-is-druk-verkeer-beu~a66eed5e/
(2) http://www.buurtcomiteskessello.be/uploads/2/4/5/2/24526088/1907obkquickwins.pdf
We zijn terug bij af.
Vandaag blijft de huidige verkeerssituatie op het kruispunt een rommeltje van voorafgaande heraanleggen (in de buurt). Wagens rijden - naar eigen goesting - de Koetsweg in. Fietsers rijden - op goed geluk - van de Verenigingstraat naar de Platte Lostraat. Een veilig zebrapad ontbreekt. Een helder mobiliteitsplan en een dringende hertekening van het kruispunt is noodzakelijk.
Hieronder een overzicht van buurtbewoners die al aan de alarmbel trokken:
- In april 2018 maken buurtbewoners van de Michottebuurt melding van het drukke verkeer /gevaarlijke situatie (1).
- In juli 2019 deed het OBK reeds een suggestie voor het kruispunt met zijn "Quick Wins" (2).
- In augustus 2020 deden de wijkagent en enkele buurtbewoners samen een voorstel voor een veiligere verkeersituatie. Het voorstel kreeg een negatief advies.
(1) https://www.hln.be/leuven/wijk-michotte-is-druk-verkeer-beu~a66eed5e/
(2) http://www.buurtcomiteskessello.be/uploads/2/4/5/2/24526088/1907obkquickwins.pdf
3 jaren geleden door ruben
Maandag 7 maart 2022, is er om 17u. een ongeluk gebeurd op het kruispunt Koetsweg – Platte Lostraat – Verenigingstraat tussen een fietser en een autobestuurder.
Een fietser (volwassen vrouw met kindje op een stoeltje) kwam uit de Platte Lostraat. De wagen kwam uit de Koetsweg. De aanrijding gebeurde ter hoogte van de Koetsweg nr. 2 (voormalige bakkerij Keustermans). Een ambulance heeft de vrouw meegenomen en de politie kwam ter plaatse om een PV op te stellen.
Een fietser (volwassen vrouw met kindje op een stoeltje) kwam uit de Platte Lostraat. De wagen kwam uit de Koetsweg. De aanrijding gebeurde ter hoogte van de Koetsweg nr. 2 (voormalige bakkerij Keustermans). Een ambulance heeft de vrouw meegenomen en de politie kwam ter plaatse om een PV op te stellen.
3 jaren geleden door Ruben
Ik heb vorig jaar owv van een ingewikkelde kwetsuur meerdere maanden in een rolstoel gezeten. Haal aub die - ondertussen blijkbaar verworven recht - "privé "parkeerplaats weg (inclusief de hoge metalen afsluiting) op het voetpad ter hoogte van wat ooit patisserie Keustermans was.
Maak van die paar meter ingewonnen voetpad een veilige strook om fietsers vanuit de Verenigingstraat richting Platte-Lo te laten fietsen. Het is nu schering en inslag dat naar beneden fietsende buurtbewoners in incident raken met roekeloze, sluipverkeer-chauffeurs die vanuit de Koetsweg via de Verenigingstraat hun weg zoeken naar de Tiensesteenweg. Dat laatste vaak, heel vaak aan meer dan het dubbele van de toegelaten 30 km/u. Wij kunnen niet meer slapen met open ramen.
Maak van die paar meter ingewonnen voetpad een veilige strook om fietsers vanuit de Verenigingstraat richting Platte-Lo te laten fietsen. Het is nu schering en inslag dat naar beneden fietsende buurtbewoners in incident raken met roekeloze, sluipverkeer-chauffeurs die vanuit de Koetsweg via de Verenigingstraat hun weg zoeken naar de Tiensesteenweg. Dat laatste vaak, heel vaak aan meer dan het dubbele van de toegelaten 30 km/u. Wij kunnen niet meer slapen met open ramen.
2 jaren geleden door Patrick
Ik vind het niet kunnen dat er een auto, remorque en camionnette geparkeerd staan op de stoep waardoor de fietsers komende van de verenigingstraat geen zicht hebben op het verkeer komende van de koetsweg, levensgevaarlijke situatie dag in dag uit.
2 jaren geleden door Patricia