Je bekijkt nu enkel de reacties op het geselecteerde antwoord (dat in het groen oplicht). Klik op het kruisje hier rechts om terug te keren naar het overzicht met alle antwoorden.

Bekijk alle vragen
Mensen in het debat
  • Bram V
  • Jan
  • Kris
  • Laura
  • Nele
  • Wouter
  • 6 ongekende auteurs

Help! Waar kunnen we veilig fietsen van gezinnen stallen? In rijhuizen is geen fietsstalling en tegen de voorgevel hinderen fietsen de voetgangers.

3 jaren geleden door Nele • 12 bijdragen

Tijdens men vorige verbouwing hebben we de gang/voorgevel omgebouwd tot fietsen en groene bak stalling, misschien een idee om Leuvenaars te begeleiden vanuit een stadsdienst om in hun verbouwing dit ook te verwezenlijken?
3 jaren geleden door Bram V • 1 reactie
Tijdens men vorige verbouwing hebben we de gang/voorgevel omgebouwd tot fietsen en groene bak stalling, misschien een idee om Leuvenaars te begeleiden vanuit een stadsdienst om in hun verbouwing dit ook te verwezenlijken?
Mooi idee voor wie een dergelijke verbouwing financieel kan dragen. Benieuwd of dit in een klein rijhuis voor een vier- of vijfkoppig gezin (met vier of vijf volwassen fietsen) ook technisch haalbaar is?
3 jaren geleden door Nele • 1 reactie
Binnen een plek voorzien (bij mijn zoon is de eerste plaats voorzien voor de fietsen) of garage huren ?
3 jaren geleden
Mooi idee voor wie een dergelijke verbouwing financieel kan dragen. Benieuwd of dit in een klein rijhuis voor een vier- of vijfkoppig gezin (met vier of vijf volwassen fietsen) ook technisch haalbaar is?
En dus moet de gemeenschap (=belastinggeld) er maar voor op draaien? Help ik heb geen tuin, dus geef me een stadstuin, help ik heb geen plaats voor mijn fiets, dus geef me een fietsenstalling, enz…. Men heeft de mond vol over individuele vrijheid, maar verlangt toch alles van de overheid alsof het geld als manna uit de lucht komt vallen.
3 jaren geleden • 2 reacties
Zelfde probleem in de jozef pierrestraat... past niet in het huurhuis maar die drie a vier fietspaaltjes staan altijd vol. Op de stoep staat de fiets in de weg. Waar kan je hem dan nog kwijt om niet ver om te moeten wandelen elke keer je ergens heen wilt?
3 jaren geleden
Herkenbaar probleem! In een fietsstad zoals (groot) Leuven zou wat mij betreft zeker hier en daar een parkeerplaats mogen sneuvelen voor een degelijke fietsenstalling. Als er dan met een reservatiesysteem en eventueel bescheiden huurprijs gewerkt moet worden, zou ik dat er zelf zeker voor over hebben.
3 jaren geleden door Laura
Wij hebben onze garage tot fietsenstalling omgedoopt en de auto weg gedaan. Enkel nog cambio en bakfiets.

Maar als je rond kijkt valt het wel op dat, ondanks het STOP principle (stappen, trappen, openbaar vervoer, prive wagens, in orde van belangrijkheid), er veel meer ruimte voorbehouden is voor auto's dan voor fietsen.

Het zou interessant zijn als fietsen ook gewoon op autoparkings mochten parkeren.
3 jaren geleden door Wouter
En dus moet de gemeenschap (=belastinggeld) er maar voor op draaien? Help ik heb geen tuin, dus geef me een stadstuin, help ik heb geen plaats voor mijn fiets, dus geef me een fietsenstalling, enz…. Men heeft de mond vol over individuele vrijheid, maar verlangt toch alles van de overheid alsof het geld als manna uit de lucht komt vallen.
Ik ben niet zo op de hoogte van ons belastingsgeld, maar er gaat veel naar alle voorzieningen voor de auto. Of dat slecht is, weet ik niet. Maar voor fietsen mag ook iets.
3 jaren geleden
Waarom vinden we het normaal dat auto's overal openbaar domein mogen innemen en fietsen niet/veel minder? Meer openbare fietsenparkings waar je je fiets VEILIG (= ergens aan VAST of in gesloten ruimte voor buurtparkings bvb.) kan achterlaten zijn zeker nodig. Zeker in buurten waar mensen in gesloten bebouwing wonen want anders moet je met je fiets door je huis (zoals de meeste woningen gebouwd zijn (en anders komt er inderdaad een verbouwing aan te pas)).
Maar het beleid naar nieuwbouw moet ook anders: per woonunit moet er momenteel een autostaanplaats voorzien worden (en per 4 nog 1 extra), en ongeveer 1 fietsplaats. Die rekensom klopt toch gewoon niet als je ergens met een gezin gaat wonen. Het gevolg is dat in veel nieuwbouw/appartementen/... veel te weinig ruimte voorzien is om fietsen kwijt te geraken.
De meeste openbare fietsenstallingen zijn ook maar voorzien op standaardfietsen en niet 'afwijkende maten' van bakfietsen, elektrische fietsen, iets grotere fietsen waar je met meer op kan rijden of meer spullen op kan meenemen.
3 jaren geleden
En dus moet de gemeenschap (=belastinggeld) er maar voor op draaien? Help ik heb geen tuin, dus geef me een stadstuin, help ik heb geen plaats voor mijn fiets, dus geef me een fietsenstalling, enz…. Men heeft de mond vol over individuele vrijheid, maar verlangt toch alles van de overheid alsof het geld als manna uit de lucht komt vallen.
Het zou inderdaad niet vanzelfsprekend mogen zijn dat je privé-bezit (auto's, fietsen) zomaar op het openbaar domein kan achterlaten. Maar als de regels veranderen, moeten we natuurlijk zorg dragen voor de mensen die er zijn komen wonen volgens de dan geldende regels. Dus, aan mensen die nieuw in een bepaalde straat komen wonen kan er inderdaad gevraagd worden om hun eigen parkeerplaats te voorzien. Maar voor mensen die er al wonen moeten we samen naar een oplossing zoeken die voor hen kostenneutraal is.
3 jaren geleden door Jan • 2 reacties
Het zou inderdaad niet vanzelfsprekend mogen zijn dat je privé-bezit (auto's, fietsen) zomaar op het openbaar domein kan achterlaten. Maar als de regels veranderen, moeten we natuurlijk zorg dragen voor de mensen die er zijn komen wonen volgens de dan geldende regels. Dus, aan mensen die nieuw in een bepaalde straat komen wonen kan er inderdaad gevraagd worden om hun eigen parkeerplaats te voorzien. Maar voor mensen die er al wonen moeten we samen naar een oplossing zoeken die voor hen kostenneutraal is.
Dus vanuit een soort entitlement gelden nieuwe regels enkel voor nieuwe bewoners? Zo duurt het wel heel lang om regels te veranderen natuurlijk.
3 jaren geleden
Het zou inderdaad niet vanzelfsprekend mogen zijn dat je privé-bezit (auto's, fietsen) zomaar op het openbaar domein kan achterlaten. Maar als de regels veranderen, moeten we natuurlijk zorg dragen voor de mensen die er zijn komen wonen volgens de dan geldende regels. Dus, aan mensen die nieuw in een bepaalde straat komen wonen kan er inderdaad gevraagd worden om hun eigen parkeerplaats te voorzien. Maar voor mensen die er al wonen moeten we samen naar een oplossing zoeken die voor hen kostenneutraal is.
Dat er samen naar een oplossing gezocht moet worden, zeker. Dat er voor bestaande bewoners (op termijn) niets kan veranderen en dat dit kostenneutraal blijft lijkt praktisch moeilijk haalbaar. Als je dat denken doortrekt, blokkeer je verandering en innovatie. Grandfathering (bestaande bewoners/gebruikers anders behandelen wanneer de regels aangepast worden) gaat in de praktijk meestal gepaard met een uitdovingspolitiek (beperkt in tijd/ruimte etc).
Maatregelen zoals meer plaats voorzien voor fietsen bij berekening ruimte, (betaalde) parkeerruimte voorzien als voorwaarden in ruimtelijke ordening etc zijn mogelijk. Sowieso zijn parkeerplaatsen op de openbare weg niet ten persoonlijke titel, dus als je dit aanpast, geldt het voor iedereen in de straat.
3 jaren geleden door Kris