Je bekijkt nu enkel de reacties op het geselecteerde antwoord (dat in het groen oplicht). Klik op het kruisje hier rechts om terug te keren naar het overzicht met alle antwoorden.

Een georganiseerde shuttle-dienst, met opstapplaatsen aan de carpool-parkings. Deze shuttle kan gebruikmaken van een eigen rijvak op de autobaan.

3 jaren geleden door Anita • 6 bijdragen

Interessant idee, Anita. Hoe zie je dat precies? Een shuttle doet me denken aan een dienst met korte ritten van de randparkings naar het centrum en station. Maar je spreekt tegelijk van een eigen baanvak op de snelweg en dat lijkt dan eerder op vervoer over langere afstanden. Hoe zit dat precies?
3 jaren geleden door Piet • 1 reactie
Het heeft ooit bestaan in Leuven. Voor de vernieuwing ( lang geleden )van de Philipssite kon je daar parkeren en met de bus naar het centrum van Leuven gaan. Enkele jaren geleden was dat ook het geval vanop een ongebruikte bedrijfsparking in de buurt van de bio incubator in Heverlee. Jammer genoeg is dat niet blijven duren. Dat was natuurlijk niet bedoeld voor woon werkverkeer. Die shutlle bussen kunnen het gebrek aan openbaar vervoer niet volledig helpen oplossen. Betrouwbaar en frequent rijdend openbaar vervoer is toch wel de sleutel voor de oplossing van veel mobiliteitsproblemen.
3 jaren geleden door Bart
Interessant idee, Anita. Hoe zie je dat precies? Een shuttle doet me denken aan een dienst met korte ritten van de randparkings naar het centrum en station. Maar je spreekt tegelijk van een eigen baanvak op de snelweg en dat lijkt dan eerder op vervoer over langere afstanden. Hoe zit dat precies?
De shuttle dienst (of busvervoer) vertrekt naar bijvoorbeeld het industrieterrein van Haasrode, met een zekere regelmaat vanaf de carpool parkings van o.a. de E314 om via de E314 en E40 naar het industrieterrein in Haasrode te rijden. Deze busdienst heeft een eigen rijvak op diezelfde autobaan, en heeft geen of minder last van files.
Zo komt er een ontlasting van verkeer door de woonstraten en is er tevens op de autobaan een ontlasting van individueel autoverkeer.
Als je ervan uitgaat dat elke bus /- 40 zitplaatsen heeft, betekent dit /- 40 minder autos in woonstraten en op de autobaan.
3 jaren geleden door Anita • 1 reactie
De shuttle dienst (of busvervoer) vertrekt naar bijvoorbeeld het industrieterrein van Haasrode, met een zekere regelmaat vanaf de carpool parkings van o.a. de E314 om via de E314 en E40 naar het industrieterrein in Haasrode te rijden. Deze busdienst heeft een eigen rijvak op diezelfde autobaan, en heeft geen of minder last van files.
Zo komt er een ontlasting van verkeer door de woonstraten en is er tevens op de autobaan een ontlasting van individueel autoverkeer.
Als je ervan uitgaat dat elke bus /- 40 zitplaatsen heeft, betekent dit /- 40 minder autos in woonstraten en op de autobaan.
OK, da's duidelijker. Dank je Anita. Het idee van overstapparkings met openbaar vervoer is idd al eerder geopperd, ook ten tijde van Plan Vectris. Met name overstapparkings op beide steenwegen zijn toen besproken. Het idee om zo'n bus op een busbaan op de snelweg te laten rijden, is bij mijn weten nieuw. Interessant. Het is dan eigenlijk een expresdienst met weinig haltes. Lijkt me vooral nuttig als de bus een langere afstand aflegt en dus ook haltes heeft in Rotselaar en zelfs Aarschot of Diest. Kan dan een snel en goedkoper alternatief zijn voor een nieuw treinstation in Haasrode. Natuurlijk mag je bezwaren verwachten tegen de busbaan, vooral op de E314. Vraag: hoe staat het met de bezettingsgraad van die carpoolparkings tegenwoordig?
3 jaren geleden door Piet • 1 reactie
OK, da's duidelijker. Dank je Anita. Het idee van overstapparkings met openbaar vervoer is idd al eerder geopperd, ook ten tijde van Plan Vectris. Met name overstapparkings op beide steenwegen zijn toen besproken. Het idee om zo'n bus op een busbaan op de snelweg te laten rijden, is bij mijn weten nieuw. Interessant. Het is dan eigenlijk een expresdienst met weinig haltes. Lijkt me vooral nuttig als de bus een langere afstand aflegt en dus ook haltes heeft in Rotselaar en zelfs Aarschot of Diest. Kan dan een snel en goedkoper alternatief zijn voor een nieuw treinstation in Haasrode. Natuurlijk mag je bezwaren verwachten tegen de busbaan, vooral op de E314. Vraag: hoe staat het met de bezettingsgraad van die carpoolparkings tegenwoordig?
Goed plan, maar de carpoolparkings staan redelijk vol. Dat treinstation in Haasrode zal we nodig blijven.
3 jaren geleden door Selle
Vrije banen voor openbaar vervoer lijken mij vooral zinvol als daarover meer mensen per tijdseenheid passeren. Er zijn natuurlijk nog tal van andere argumenten die pleiten in het voordeel van openbaar vervoer. Die even buiten beschouwing gelaten, lijken veel busbanen mij een onefficiënt gebruik van de beschikbare openbare ruimte.
Even rekenen: als alle shuttle bussen vol zouden zitten, betekent dit ongeveer een equivalent van 40 auto's. Als er op één rijstrook van de E314 in de spits 4.000 auto's per uur passeren, en we gaan ervan uit dat er in elk van die auto's maar één persoon zit, dan zouden er op dat baanvak 100 bussen per uur moeten rijden, of dus een frequentie van ongeveer 2 bussen per minuut. Lijkt mij niet erg realistisch.
3 jaren geleden door Jan