daar waar de weg te smal is moet men versmallen tot één rijstrook en wel plaats maken voor brede voet- en fietspaden
3 jaren geleden door Patrick • 8 bijdragen
Bijvoorbeeld in de Pellenbergstraat in Bierbeek (verlengde Ganzendries) is bij de heraanleg dit principe toegepast. En dit niettegenstaande het eveneens om een drukken doorgangsweg gaat. Idem-dito in de Maurits Noëstraat in Oud-heverlee
3 jaren geleden door de auteur van de vraag
Super idee Patrick voor de lange lostraat.
Onze dochters kunnen nu onmogelijk zelf naar school fietsen. Dit zou een oplossing kunnen zijn!
Onze dochters kunnen nu onmogelijk zelf naar school fietsen. Dit zou een oplossing kunnen zijn!
3 jaren geleden door Joris
Je bedoelt om er een éénrichtingsstraat van te maken?
3 jaren geleden • 1 reactie
Je bedoelt om er een éénrichtingsstraat van te maken?
Neen maar wel dat er slechts plaats is voor één rijvak op die plaats met voorrangsbord B19 zoals voorzien aan smalle doorgang. In Pellenberg op de Lostraat is dat ook toegepast en wellicht ook toch al ergens in groot Leuven ? Of is dat een taboe-optie voor Leuven ?
https://autotijd.be/verkeersborden/belgie/voorrangsborden
https://autotijd.be/verkeersborden/belgie/voorrangsborden
3 jaren geleden door Patrick
Patrick bedoelt denk ik dit: https://www.google.be/maps/@50.8591467,4.7820346,3a,75y,200.01h,81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sK0DY0xT1XIFOY-yMIN_ZzQ!2e0!7i16384!8i8192
Als het wegprofiel versmalt (zoals hier door bebouwing) kan je twee zaken doen: voetpaden en/of fietspaden supprimeren en/of versmallen, of de rijbaan (= het gedeelte voor gemotoriseerd verkeer) versmallen om zoveel mogelijk van de voet- en fietspadbreedte te behouden. Het laatste geniet voor mij de voorkeur (het is het STOP-principe in de praktijk gebracht). Door de rijbaan lokaal tot één baanvak te beperken, dwing je kruisend verkeer tot vertragen en zonodig even stoppen. Essentieel is dan natuurlijk wel dat de fiets- en voetpaden voldoende verhoogd zijn, zodat ze niet als uitwijkzone worden misbruikt.
Als het wegprofiel versmalt (zoals hier door bebouwing) kan je twee zaken doen: voetpaden en/of fietspaden supprimeren en/of versmallen, of de rijbaan (= het gedeelte voor gemotoriseerd verkeer) versmallen om zoveel mogelijk van de voet- en fietspadbreedte te behouden. Het laatste geniet voor mij de voorkeur (het is het STOP-principe in de praktijk gebracht). Door de rijbaan lokaal tot één baanvak te beperken, dwing je kruisend verkeer tot vertragen en zonodig even stoppen. Essentieel is dan natuurlijk wel dat de fiets- en voetpaden voldoende verhoogd zijn, zodat ze niet als uitwijkzone worden misbruikt.
3 jaren geleden door gert • 1 reactie
Patrick bedoelt denk ik dit: https://www.google.be/maps/@50.8591467,4.7820346,3a,75y,200.01h,81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sK0DY0xT1XIFOY-yMIN_ZzQ!2e0!7i16384!8i8192
Als het wegprofiel versmalt (zoals hier door bebouwing) kan je twee zaken doen: voetpaden en/of fietspaden supprimeren en/of versmallen, of de rijbaan (= het gedeelte voor gemotoriseerd verkeer) versmallen om zoveel mogelijk van de voet- en fietspadbreedte te behouden. Het laatste geniet voor mij de voorkeur (het is het STOP-principe in de praktijk gebracht). Door de rijbaan lokaal tot één baanvak te beperken, dwing je kruisend verkeer tot vertragen en zonodig even stoppen. Essentieel is dan natuurlijk wel dat de fiets- en voetpaden voldoende verhoogd zijn, zodat ze niet als uitwijkzone worden misbruikt.
Als het wegprofiel versmalt (zoals hier door bebouwing) kan je twee zaken doen: voetpaden en/of fietspaden supprimeren en/of versmallen, of de rijbaan (= het gedeelte voor gemotoriseerd verkeer) versmallen om zoveel mogelijk van de voet- en fietspadbreedte te behouden. Het laatste geniet voor mij de voorkeur (het is het STOP-principe in de praktijk gebracht). Door de rijbaan lokaal tot één baanvak te beperken, dwing je kruisend verkeer tot vertragen en zonodig even stoppen. Essentieel is dan natuurlijk wel dat de fiets- en voetpaden voldoende verhoogd zijn, zodat ze niet als uitwijkzone worden misbruikt.
Inderdaad op de lange-lostraat ter hoogte van nr 145 is de stoep te smal en schuin. De eigenaar voelde zich verplicht om de ingang naar de zijmuur te verplaatsen. Ook verder in de helling zijn er plekken met te smalle voetpaden, van fietspaden niet gesproken...
3 jaren geleden door Patrick • 1 reactie
Inderdaad op de lange-lostraat ter hoogte van nr 145 is de stoep te smal en schuin. De eigenaar voelde zich verplicht om de ingang naar de zijmuur te verplaatsen. Ook verder in de helling zijn er plekken met te smalle voetpaden, van fietspaden niet gesproken...
Gert, ik vind het voorbeeld in jouw link eigenlijk niet zo goed: daar gaat het fietspad over in een fietssuggestiestrook, en is de rijbaan eigenlijk niet versmald. Bedoel je niet eerder dit: https://www.google.be/maps/@50.814005,4.7839924,3a,75y,129.88h,82.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9qf83Fvs35iqEImVQPE7xg!2e0!7i16384!8i8192
3 jaren geleden door Jan • 1 reactie
Gert, ik vind het voorbeeld in jouw link eigenlijk niet zo goed: daar gaat het fietspad over in een fietssuggestiestrook, en is de rijbaan eigenlijk niet versmald. Bedoel je niet eerder dit: https://www.google.be/maps/@50.814005,4.7839924,3a,75y,129.88h,82.4t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9qf83Fvs35iqEImVQPE7xg!2e0!7i16384!8i8192
In Sint Joris Weert op de Leuvensestraat zijn er nu verschillende wegversmallingen (ten minste voor de wagens) waar er dus voorrang is gegeven voor ruimte voor fietsers en voetgangers. Deze optie vertraagt het verkeer veiliger dan alternatief parkeren en kan op alle drukke straten toegepast.
3 jaren geleden door VDHPatrick