Kiezen tussen duurdere parkeerplaatsen of verkoopbare parkeerrechten?
3 jaren geleden door OBK • 11 bijdragen
Wat bedoel je met "verkoopbare parkeerrechten"?
3 jaren geleden • 1 reactie
Als je zelf geen wagen hebt, zou je jouw parkeerrecht aan bv jouw buur kunnen verkopen
3 jaren geleden door de auteur van de vraag • 1 reactie
Zorgen voor parkeergelegenheid voor auto's en andere private en communautaire vervoermiddelen is een opdracht van de lokale overheid. In een visie van transitie kunnen er "parkeertorens" gebouwd worden in elke wijk. die kunnen later omgebouwd tot stadsboerderijen edm
3 jaren geleden door VDHPatrick
Als je zelf geen wagen hebt, zou je jouw parkeerrecht aan bv jouw buur kunnen verkopen
In Leuven is er in een aantal wijken een onevenwicht tussen het aantal parkeerplaatsen (A bijv. 70) en de vraag naar parkeerplaatsen (B, bijv. 100) langs de straat. Dit zorgt voor "cruising for parking", vervuiling en tijdsverlies. De oplossing ligt in een prijs van de parkeerkaarten die varieert naargelang de wijk. Een hogere prijs voor parkeerkaart is niet populair maar kan vermeden worden door A/B (bijv. 0,7) verhandelbare parkeerrechten uit te delen aan alle wooneenheden in de wijk. Diegene die absoluut in de wijk een parkeerplaats op straat wil, gaat delen van rechten moeten overkopen van zijn buren. Dit "markt" systeem kan door de stad opgezet worden en zorgt ervoor dat de parkeerplaatsen op straat efficiënter worden gebruikt en dat diegene die hun auto van de straat halen of opgeven een aansporing krijgen door hun recht te verkopen. Dit systeem lijkt complex, vergt wat studiewerk maar wordt sinds 2005 door duizenden bedrijven in de EU gebruikt onder de vorm van verhandelbare
3 jaren geleden door Stef Proost
Bij het afbouwen van parkeerplaatsen is er één grote winnaar nl. De stadskas. Mensen die hun wagen niet meer kwijt geraken krijgen nu boetes. Als je in de buurt geen garage kan huren of betalen ben je klos. Mensen die het moeilijk hebben worden zo extra getroffen. Niet iedereen heeft het geluk om in Leuven te kunnen wonen en werken en daardoor geen wagen nodig heeft.
3 jaren geleden door Bert
Eigenlijk begrijp ik niet waarom de openbare weg gebruikt moet worden als parking. Niet alleen omdat heel wat mensen een betaalde parking hebben (discriminatie dus) maar ook waar auto's geparkeerd staan kan er geen fietspad komen.
3 jaren geleden door Johan
Het idee van vermarkten van parkeerplaatsen heeft voordelen. Het is bv waarschijnlijk makkelijker aanvaardbaar voor mensen dan duurdere parkeerkaarten. Maar in se ligt het probleem van parkeren volgens mij in de botsing tussen 2 verschillende manieren om toegang tot goederen of diensten te beheren: de straat is een domein dat toebehoort aan de overheid, dus aan de gemeenschap. Iedereen heeft in principe evenveel recht op de straat. In de toekomst komt daar het gegeven van laadpalen voor elektrische wagens bij. Die moeten ook beschikbaar gesteld worden voor iedereen. En op parkeerplaatsen met laadpaal moet er zoveel mogelijk geroteerd worden. Het wagenpark daarentegen volgt de logica van de markt. Iedereen met de nodige middelen kan zichzelf een wagen aanschaffen, ook als er op straat geen plek meer is om die bijkomende wagens te stallen. Door je eigen wagen te parkeren, eigen je jezelf in feite een stuk straat toe voor een bepaalde tijd. Dat stuk kan gedurende die tijd niet gebruikt worden door een andere auto, en ook niet door fietsers, voetgangers, bomen... En wagens worden op de koop toe alsmaar groter. Staat je wagen op een plek met laadpaal, dan is het helemaal ambetant. De moeilijkheid is dus het recht op een beperkte openbare ruimte (de straat) en het recht op energie (een beperkte hoeveelheid laadpalen) te verzoenen met een bijna onbeperkte (alleszins heel grote en uitdijnende) oppervlakte aan auto's in privébezit. Bestaat de oplossing er dan uit de openbare ruimte ook te vermarkten zodat de meest begoede het meeste rechten krijgt? Of moeten we net de andere richting uit? Misschien moeten we het wagenpark gemeenschappelijk gaan beheren net als de straten en de laadpalen zodat iedereen evenveel toegang heeft tot mobiliteit? Het is immers zoooveel makkelijker om het parkeren en opladen van het wagenpark te beheren als alle wagens gedeeld worden. Concreet zou de Stad resoluut kunnen kiezen voor het afschaffen van de privatisering van de openbare ruimte tegen een goed vooraf aangekondigde datum, bv binnen 10 jaar. Tegen die datum zouden alle parkeerplaatsen voor privéwagens verdwijnen uit de straten. Da's verdedigbaar want we zouden het bv ook niet zo vlot accepteren dat iemand z'n droogrek op straat installeert. Een periode van 10 jaar geeft iedereen tijd genoeg om de laatste wagen van de hand te doen en over te stappen op autodelen. En wie wel nog een eigen auto wil bezitten, kan dat maar moet die parkeren op privégrond. Volgens mij is dit systeem niet alleen veel simpeler dan vermarkting maar is het ook de beste, wellicht enige manier om te garanderen wat in deze echt rechten zijn: niet het recht om een auto te bezitten is immers belangrijk, wel het recht om je vrij en comfortabel te verplaatsen naar waar je wil plus het recht op een aangename dus groene woonomgeving. Het vraagt een mentale omschakeling maar zou op termijn iedereen beter uitkomen.
3 jaren geleden door Piet
Wat bedoel je met "verkoopbare parkeerrechten"?
Uit een onderzoek van de Standard (uit 2017) bleek dat Leuven de duurste bewonersparkeerkaarten heeft van heel Vlaanderen. Voor ondergronds parkeren staan we ook al aan de top (nieuwsblad 2018). Bovendien werden de laatste 15 jaar blijkbaar niet minder dan 37% vd publieke parkeerplaatsen geschrapt... Het parkeerprobleem werd/wordt dus door stad Leuven zelf gecreeerd. Leuven blijft echter wel bewonersparkeerplaatsen verkopen: tot 90% (!) van alle parkeerplaatsen. Hypocriet als je het mij vraagt.
3 jaren geleden door Roel
Nu klopt er iets niet in de logica van het parkeerbeleid idd. De overheid verkoopt parkeerkaarten die je recht geven om je (groot) privé-vervoermiddel voor onbepaalde tijd te stallen op de openbare ruimte. Maar of het aantal van die kaarten overeenstemt met de beschikbare plaatsen wordt nergens gecontroleerd. Het voorstel van verhandelbare rechten, van Stef, zou dat probleem idd oplossen, denk ik. Maar ik blijf denken dat de beste oplossing er in bestaat dat we op termijn weg evolueren van privé-autobezit.
3 jaren geleden door Piet
Het probleem van te veel geparkeerde auto's op straat los je inderdaad beter op door die wagens gewoonweg niet te laten stilstaan.
Dus: meer gaan naar deeleconomie van wagens door deelauto's, taxi's, enz. ipv privébezit van wagens die het merendeel van de tijd eigenlijk niet gebruikt worden. Automobiel bevat immers 'mobiel' = bewegen ;-) .
Dus: meer gaan naar deeleconomie van wagens door deelauto's, taxi's, enz. ipv privébezit van wagens die het merendeel van de tijd eigenlijk niet gebruikt worden. Automobiel bevat immers 'mobiel' = bewegen ;-) .
3 jaren geleden
@piet, mooi gezegd.
3 jaren geleden door Wouter