Het fietspad aan Hal5 is niet veilig door de combinatie met recreatie. Een scheiding dringt zich op. Voorstellen ?
3 jaren geleden door Bart • 8 bijdragen
Je kan het fietspad van de Diestsesteenweg gebruiken.
3 jaren geleden
Deze fietsroute is een van de drukste en belangrijkste van het oosten van Leuven. We moeten dus zeker geen zware omleidingen aanleggen, vind ik. Fietsers zouden die trouwens niet gebruiken. Die willen graag recht op recht. Maar een kleine omleiding doorheen het grasveld is mss wel een optie, al weet ik niet of het schepencollege daar oren naar zal hebben. Het zou het 'park' immers verkleinen. En dan ga je ook de asfaltbaan voor Hal5 moeten ontoegankelijk maken voor fietsers.
3 jaren geleden door Piet
De terreur van de fietser? Zone 30, fietsstraten, …. En nu dit? Al eens aan gedacht om zoals voor auto’s ook op jouw (elektrische) fiets jouw snelheid aan te passen aan de spelende kinderen, enz.
3 jaren geleden door Peter
De reden om deze vraag te stellen was nu net om conflicten te vermijden. De omgeving van Hal5 is een heerlijke plaats om te vertoeven, kinderen spelen er op het fietspad of grasveld, maar kunnen ook plots oversteken. Ouders gaan een pintje halen op het terras en dwarsen het fietspad, of kuieren gewoon wat rond. Zelf ben ik laatst tijdens de opening van De Debatboom in de fout gegaan als voetganger en een traag rijdende fietser in de problemen gebracht. Zou een brugje of een kleine tunnel niet een betere oplossing zijn ? net zoals op de parkbegraafplaats waar conflicten op een mooie manier vermeden worden. Daar werkt dat goed, misschien ook aan Hal5 ?
3 jaren geleden door Bart
Dit is zeker een moeilijk punt. Ik heb zelf kleine kinderen en het is daar wel echt opletten geblazen. Ik fiets daar ook regelmatig voorbij en ken ook die kant van het probleem.
Hoffelijkheid langs beide zijden is erg belangrijk en dat is er in de praktijk ook wel.
Maar ik leef ook met het gevoel dat dit beter kan, ik zou enkel niet weten hoe ;-).
Hoffelijkheid langs beide zijden is erg belangrijk en dat is er in de praktijk ook wel.
Maar ik leef ook met het gevoel dat dit beter kan, ik zou enkel niet weten hoe ;-).
3 jaren geleden door Wouter
Zou het al niet kunnen helpen om daar markering of bedding aan te brengen? Ik denk dan aan wat je in Amsterdam veel ziet, een fietspad centraal in de straat met langs weerszijden voetpad. In A'dam is dat fietspad dan vaak ook iets lager gelegd dan het voetpad, maar ik denk dat we zelfs met een gekleurde strook al ver komen.
Ik ben er immers niet van overtuigd dat voorbijrijdende fietsers (of dat nu aan 10, 20 of 30 km/u is) per definitie problematisch zijn. Het is en blijft een weg, en dan kijk je uit voor je oversteekt. Zeker door kleine kinderen, lijkt die reflex nu totaal afwezig hier wegens het gebrek aan (aan)duiding dat dit eigenlijk een weg is.
Blijkt dat bovendien niets te verhelpen, kan er altijd gekeken worden naar meer ingrijpende maatregelen.
Ik ben er immers niet van overtuigd dat voorbijrijdende fietsers (of dat nu aan 10, 20 of 30 km/u is) per definitie problematisch zijn. Het is en blijft een weg, en dan kijk je uit voor je oversteekt. Zeker door kleine kinderen, lijkt die reflex nu totaal afwezig hier wegens het gebrek aan (aan)duiding dat dit eigenlijk een weg is.
Blijkt dat bovendien niets te verhelpen, kan er altijd gekeken worden naar meer ingrijpende maatregelen.
3 jaren geleden door Jasper
Het zou eigenlijk eenvoudig moeten zijn: waar snellere vervoersmiddelen gemengd worden met tragere, moeten de snellere vervoersmiddelen hun snelheid aanpassen aan de tragere. Waar auto's de rijbaan delen met fietseren, moet de snelheid van de auto's omlaag. Evengoed geldt dit voor fietsers die een oppervlak delen met voetgangers. Pas je snelheid aan.
De fout ontstaat wanneer het pad voor Hal 5 beschouwd zou worden als een snelle verbinding voor fietsers naar het station. Ook functionele fietsers hebben haast. Fietsers worden niet toegelaten op de autosnelweg. Voetgangers zouden ook niet mogen wandelen op een fietssnelweg. Dus: ofwel is het een snelweg, en scheiden we de voetgangers van de fietsers, ofwel is het geen snelweg, en dan past een fietser zijn snelheid aan.
De fout ontstaat wanneer het pad voor Hal 5 beschouwd zou worden als een snelle verbinding voor fietsers naar het station. Ook functionele fietsers hebben haast. Fietsers worden niet toegelaten op de autosnelweg. Voetgangers zouden ook niet mogen wandelen op een fietssnelweg. Dus: ofwel is het een snelweg, en scheiden we de voetgangers van de fietsers, ofwel is het geen snelweg, en dan past een fietser zijn snelheid aan.
3 jaren geleden door Jan
Scheiding op zich denk ik niet dat nodig is. Het is daar inderdaad oppassen geblazen, dus ook aanpassen (ik kom er zowel als recreant/voetganger als fietser). Een nudge-type aanduiding om met elkaar rekening te houden (spelende kinderen/opgepast fiest/loslopend (en) wild) en eventueel een suggestiestrook kan zeker helpen. Andere maatregelen lijken mij niet in verhouding met de situatie.
3 jaren geleden door Kris