Je bekijkt nu enkel de reacties op het geselecteerde antwoord (dat in het groen oplicht). Klik op het kruisje hier rechts om terug te keren naar het overzicht met alle antwoorden.

Hoe kunnen we het De Becker-Remyplein omvormen tot een echt buurtcentrum en een echte ontmoetingsplek?

3 jaren geleden door Herman • 14 bijdragen

Ontharden en meer groen zodat er schaduw en koelte en wat meer privacy is.
3 jaren geleden door VDHPatrick
het was ooit een parkje met een verharde parking die ook kon dienen als basket of voetbalterrein wat meer groen zou toch al een stuk beter zijn.
3 jaren geleden door Bart
Ik ben ook voor meer groen!

En misschien een haagje er om heen. Onze kinderen fietsen graag op het plein, maar het is wel gevaarlijk als ze te dicht bij de straat komen.
3 jaren geleden door Wouter
Het drukke verkeer op de straat is idd het pijnpunt. Het einde van de Eenmeilaan is trouwens een van de zwartste punten van heel Leuven op de kaart met NO2-concentraties: https://viewer.curieuzeneuzen.be/. En wellicht is het in de Leuvensestraat nog erger. Alleen was daar geen meettoestel toen.
3 jaren geleden door Piet
Als we van dit plein een van de levende ontmoetings- en handelscentra van Kessel-Lo willen maken, dan moet de straat ook voorbehouden blijven voor plaatselijk verkeer, lijkt mij. Ontmoeting en winkelen valt niet te combineren met een drukke doorgaande route. Het interessante is dat er een heel goed alternatief bestaat voor de Eenmeilaan. Het verkeer naar Wilsele, Rotselaar, de E314 of het Vunt-complex kan perfect langs de Aarschotse Steenweg.
3 jaren geleden door Piet • 1 reactie
Als we van dit plein een van de levende ontmoetings- en handelscentra van Kessel-Lo willen maken, dan moet de straat ook voorbehouden blijven voor plaatselijk verkeer, lijkt mij. Ontmoeting en winkelen valt niet te combineren met een drukke doorgaande route. Het interessante is dat er een heel goed alternatief bestaat voor de Eenmeilaan. Het verkeer naar Wilsele, Rotselaar, de E314 of het Vunt-complex kan perfect langs de Aarschotse Steenweg.
En hoe ga je vanuit Kessel-Lo naar de Aarschotse steenweg?
3 jaren geleden • 1 reactie
En hoe ga je vanuit Kessel-Lo naar de Aarschotse steenweg?
Langs de Diestsesteenweg toch?
3 jaren geleden door Piet • 2 reacties
Langs de Diestsesteenweg toch?
En de Vuurkruisenlaan , langs AB Inbev, een brede weg met 4 baanvakken en middenberm, met daarnaast een dubbel fietspad, zonder bewoning
3 jaren geleden door Herman
Langs de Diestsesteenweg toch?
hoe geraak je vanuit bvb de Gemeentestraat ter hoogte van de Wipstraat op de Dietstesteenweg ? buiten de smalle Beosierlaan en Elf Novemberlaan is er veel afgesloten toch ? Dus verplaats je het probleem naar andere woonstraten.
3 jaren geleden door Bart
Het plein beperken tot plaatselijk verkeer, zou idd een deel van het huidige verkeer (het bestemmings- en herkomstverkeer naar en van de gemeentestraat en straten er rond) verschuiven naar andere woonstraten - dat klopt. Maar in dit geval is het te overwegen, vind ik, omdat de grote stroom doorgaand verkeer (bv van de autoweg naar bv centrum Leuven of Haasrode) niet mee zou opschuiven naar die woonstraten maar naar de A'schotsesteenweg, wat winst zou betekenen in levenskwaliteit algemeen. En ten tweede door het bijzonder statuut en functie van het plein en de markt die toch van centraal belang zijn voor Kessel-Lo. Natuurlijk zou het studiebureau moeten onderzoeken wat dit scenario betekent qua aantal voertuigen op de betreffende plaatsen.
3 jaren geleden door Piet • 1 reactie
Het plein beperken tot plaatselijk verkeer, zou idd een deel van het huidige verkeer (het bestemmings- en herkomstverkeer naar en van de gemeentestraat en straten er rond) verschuiven naar andere woonstraten - dat klopt. Maar in dit geval is het te overwegen, vind ik, omdat de grote stroom doorgaand verkeer (bv van de autoweg naar bv centrum Leuven of Haasrode) niet mee zou opschuiven naar die woonstraten maar naar de A'schotsesteenweg, wat winst zou betekenen in levenskwaliteit algemeen. En ten tweede door het bijzonder statuut en functie van het plein en de markt die toch van centraal belang zijn voor Kessel-Lo. Natuurlijk zou het studiebureau moeten onderzoeken wat dit scenario betekent qua aantal voertuigen op de betreffende plaatsen.
Maar het creëert wel weer nieuwe pineutstraten. Er wonen heel veel gezinnen tussen pakweg de Wipstraat en de Abdijlaan.
3 jaren geleden door Bart • 1 reactie
Maar het creëert wel weer nieuwe pineutstraten. Er wonen heel veel gezinnen tussen pakweg de Wipstraat en de Abdijlaan.
Niet noodzakelijk. Het voorstel betreft beperking tot plaatselijk verkeer, geen inrichting van verkeersluwe straten/pleinen.
3 jaren geleden
Maak van het de Becker Remyplein een bruisende plek voor lokale handel, horeca en jonge gezinnen – en koppel hier een oplossing voor luchtkwaliteit en verkeerscirculatie aan. Het de Becker-Remyplein leent zich tot een speeltuin, cafeetjes met terrassen, meer groen, een fijnere omgeving. Verkeer is een probleem. De slechte circulatie rond de Eén Meilaan en Diestsesteenweg zorgt ervoor dat alle straten tussenin sluipwegen worden. De verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers op het de Becker-Remyplein is erbarmelijk. Auto’s rijden op en af het plein aan hoge snelheid. Luchtkwaliteit is bij de zes slechtste punten van Leuven. De recente Curieuze Neuzen-enquête toonde aan dat de luchtkwaliteit bij het rond punt van het de Becker-Remyplein ver boven de wettelijke Europese grenswaarde ligt, en bij de slechtste punten van Leuven zit.
De oplossing is een herinvulling en heropleving van het plein, dat een ontmoetingsplek in plaats van een verkeersader moet worden voor Kessel-Lo. Dit in combinatie met een aansluitingsweg tussen het Vuntcomplex en de N2 naast ABinbev - naast de spoorweg waar geen woonwijken liggen.
3 jaren geleden door Anouck
Meer groen! Bomen, stukken onverhard/gras op het plein.
3 jaren geleden door Jelle-