Maak van pineutstraten terug woonstraten = zorg voor meer invals- en uitvalswegen in Kessel-lo
3 jaren geleden door Rudy Swennen • 15 bijdragen
Pineutstraat = straat die alle lasten van het verkeer te verwerken krijgt (bussen, vrachtverkeer, autoverkeer, files, ...) en fietsers moeten vaak voor hun eigen veiligheid de voetpaden gebruiken. De stad heeft de laatste jaren geen visie gehad wat mobiliteit aanbelangd want tal van invals- en uitvalswegen werden geschrapt, terwijl de bevolkingsdichthaid toenam, en het verkeer van de vroegere invals- en uitvalswegen afgeleid werd naar de pineutstraten, die vaak niet over de voldoende verkeerscapaciteiten beschikken. Bewoners in pineutstraten moeten dezelfde rechten en plichten hebben om in een gezonde woonstraat te leven.
3 jaren geleden door de auteur van de vraag
Volledig akkoord - prachtige benaming trouwens "pineutstraten".
Met verschuift het probleem gewoon en laat het over de gebruikers om het zelf maar op te lossen - met als gevolg dus fietsers die zich in alle bochten wringen om hun plek op te eisen.
Tot als men een globale oplossing heeft: alle straten terug open in 2 richtingen en geen uitzonderingen zoals speelstraten en 1-richting.
Op die manier creëer je een incentive om een echte oplossing te bedenken ipv maar wat te verschuiven.
Met verschuift het probleem gewoon en laat het over de gebruikers om het zelf maar op te lossen - met als gevolg dus fietsers die zich in alle bochten wringen om hun plek op te eisen.
Tot als men een globale oplossing heeft: alle straten terug open in 2 richtingen en geen uitzonderingen zoals speelstraten en 1-richting.
Op die manier creëer je een incentive om een echte oplossing te bedenken ipv maar wat te verschuiven.
3 jaren geleden door Bram Vangestel
De analyse is bekend en pertinent. De vraag naar voldoende levenskwaliteit voor de pineutstraten is volkomen legitiem. Maar de oplossing ligt niet voor de hand. Meer invals- en uitvalswegen zijn natuurlijk moeilijk te creëren. De speelstraten lijken me niet echt het probleem te zijn want die zijn er enkel tijdens de luwere zomerperiode en dus is de afschaffing daarvan ook geen echte oplossing, lijkt mij. Enkelrichtingstraten hebben op de eerste plaats te maken met verkeersveiligheid (er moet voldoende breedte zijn voor een dubbelrichting). Ik denk dat er ook vrij weinig enkelrichtinstraten zijn in K-Lo. Is er ergens een straat waar omzetting van enkelrichting naar dubbelrichting een haalbare en nuttige piste is, Bram?
Wat blijft dan over? Dit is in praktijk een pleidooi voor het heronderzoeken van de heraansluiting van de Coosemansstraat op de Spoordijk, Rudy ? Of zie je nog andere pistes?
Wat blijft dan over? Dit is in praktijk een pleidooi voor het heronderzoeken van de heraansluiting van de Coosemansstraat op de Spoordijk, Rudy ? Of zie je nog andere pistes?
3 jaren geleden door Piet • 1 reactie
Het Park en de spoordijk zijn prachtig . Spijtig genoeg ook oorzaak van vele frustraties. Veel overlast van rondhangende jongeren het afsluiten van de verschillende zijstraten maakt de Koning Albert laan gevaarlijk en onleefbaar
Auto,s gebruiken steeds meer de fietsstraat en de fietsers slingeren gevaarlijk tussen de auto's en over het voetpad in de Albertlaan . Elke ochtend zijn levens in gevaar aan de schoolpoort
Auto,s gebruiken steeds meer de fietsstraat en de fietsers slingeren gevaarlijk tussen de auto's en over het voetpad in de Albertlaan . Elke ochtend zijn levens in gevaar aan de schoolpoort
3 jaren geleden
Dieste stwg
1. De regering vd lichten ad platte Lo en borstelstraat zorgen smorgens voor sluipverkeer via platte Lo naar de Mellaertsstraat en Jan Davidstraat naar Kortrijks straat . En zeker frustratie bij bestuurders.
2. Na 1530 is het zelfde verhaal richting Diest. Zorg voor een groene golf weg van Leuven op de steenweg.
3. De voetgangers lichten a Blauwput zijn dan ook een nodeloos oponthoud voor de verkeersstroom. Ondertussen stopt iedereen wel aan een oversteekplaats zelfs zonder verkeers lichten.
Dus lichten weg en zorg voor groene golf op piekmomenten.
Tiense steenweg.
Geen suggesties
Koning Albert laan.
Ik veronderstel dat bij heraanleg 1 parkeerstrook verdwijnt zodat het kruisend autoverkeer en fietsers ruimte krijgt.
Nu gaan fietsers op piekmomenten de stoep op vanwege te smal.
1. De regering vd lichten ad platte Lo en borstelstraat zorgen smorgens voor sluipverkeer via platte Lo naar de Mellaertsstraat en Jan Davidstraat naar Kortrijks straat . En zeker frustratie bij bestuurders.
2. Na 1530 is het zelfde verhaal richting Diest. Zorg voor een groene golf weg van Leuven op de steenweg.
3. De voetgangers lichten a Blauwput zijn dan ook een nodeloos oponthoud voor de verkeersstroom. Ondertussen stopt iedereen wel aan een oversteekplaats zelfs zonder verkeers lichten.
Dus lichten weg en zorg voor groene golf op piekmomenten.
Tiense steenweg.
Geen suggesties
Koning Albert laan.
Ik veronderstel dat bij heraanleg 1 parkeerstrook verdwijnt zodat het kruisend autoverkeer en fietsers ruimte krijgt.
Nu gaan fietsers op piekmomenten de stoep op vanwege te smal.
3 jaren geleden door Bart Fraeyman
De analyse is bekend en pertinent. De vraag naar voldoende levenskwaliteit voor de pineutstraten is volkomen legitiem. Maar de oplossing ligt niet voor de hand. Meer invals- en uitvalswegen zijn natuurlijk moeilijk te creëren. De speelstraten lijken me niet echt het probleem te zijn want die zijn er enkel tijdens de luwere zomerperiode en dus is de afschaffing daarvan ook geen echte oplossing, lijkt mij. Enkelrichtingstraten hebben op de eerste plaats te maken met verkeersveiligheid (er moet voldoende breedte zijn voor een dubbelrichting). Ik denk dat er ook vrij weinig enkelrichtinstraten zijn in K-Lo. Is er ergens een straat waar omzetting van enkelrichting naar dubbelrichting een haalbare en nuttige piste is, Bram?
Wat blijft dan over? Dit is in praktijk een pleidooi voor het heronderzoeken van de heraansluiting van de Coosemansstraat op de Spoordijk, Rudy ? Of zie je nog andere pistes?
Wat blijft dan over? Dit is in praktijk een pleidooi voor het heronderzoeken van de heraansluiting van de Coosemansstraat op de Spoordijk, Rudy ? Of zie je nog andere pistes?
Borstelstraat, Oude Baan, Martelarenlaan, enz.. Die hebben allemaal duidelijk hun effect gehad op de omliggende pineut straten. Het argument van voldoende breedte te hebben ifv veligheid is ook van toepassing op vele andere straten, echter hebben die geen eenrichting.
Zolang je het globale probleem niet oplost maar verschuift, blijven dit asociale oplossingen ih nadeel vd pineutstraten. Dan pas je beter het principe toe om het lokale verkeer zo snel mogelijk te verdelen ipv bottlenecks te creëren.
Zolang je het globale probleem niet oplost maar verschuift, blijven dit asociale oplossingen ih nadeel vd pineutstraten. Dan pas je beter het principe toe om het lokale verkeer zo snel mogelijk te verdelen ipv bottlenecks te creëren.
3 jaren geleden door Bram Vangestel
! Volledig akkoord. Hoe meer wegen ze afsluiten, hoe moeilijker het is om op mijn werk te geraken. Ik heb niets tegen eenrichting of doordachte trafic flows. Maar iedereen met gezond verstand zal moeten toegeven dat, met elke weg die je versperd er elders fille zal ontstaan. En dat we voldoende belasting betalen om de "Openbare" weg te benutten.
Kan er trouwens ook iets gedaan worden aan het slechte wegdek op de koetsweg. Mijn woning ligt tegen de straat. Met gevolg dat bij elke passage van een bus mijn hele woonst davert...
Kan er trouwens ook iets gedaan worden aan het slechte wegdek op de koetsweg. Mijn woning ligt tegen de straat. Met gevolg dat bij elke passage van een bus mijn hele woonst davert...
3 jaren geleden door Tom Leppens • 1 reactie
Pineutsraten in de kop van Kessel-lo ontstaan door ondoordacht mobiliteitsbeleid. Als je bvb. de Karel Schuurmansstr., de Coosemansstr. afsluit, en de verkeerstromen van de P. Nollekensstraat, K. Astridlaan, P. Benoitlaan, enz. ... afleid naar de K. Albertlaan, en dan nog eens een mooi klaprozenproject realiseert met bijkomend verkeerstroom, en de Martelarenlaan ook éénrichtingsverkeer maakt, dan kan volgens mij geen enkele beleidspersoon beweren dat hij/zij niet kon voorzien dat dat ernstige gevolgen heeft voor sommige pineutstraten. Dergelijk beleid zal bij de heraanleg van de K. Albertlaan tot een ernstige verkeerssituatie "lijden". Dus zal één van de "experimenten" van Vorm 3010 (rn van het nieuwe mobiliteitsplan) moeten zijn, "hoe dergelijke "miskleun" situaties oplossen". Dit zal enkel kunnen door vroegere beslissingen te herzien. Sluit de Coosemansstr. bvb. via een éénrichtingsverkeer aan op de spoordijk, en een deel van het probleem is deels opgelost.
3 jaren geleden
Pineutstraten zijn niet enkel slachtoffer van belendende straten maar ook van de onmacht om autoverkeer uit omliggende gemeenten te blijven toelaten woonbuurten te doorkruisen onderweg naar werk etc. Eenrichtingsverkeer kan in sommige situaties soelaas brengen maar ik betwijfel dat dit voldoende effect zal hebben. Camera’s op bepaalde invalswegen in ochtend- en avondshift blijven nodig. Waarom worden die in de stad overal uitgerold zonder discussie en vormen deze geen echte optie?
3 jaren geleden door ER
! Volledig akkoord. Hoe meer wegen ze afsluiten, hoe moeilijker het is om op mijn werk te geraken. Ik heb niets tegen eenrichting of doordachte trafic flows. Maar iedereen met gezond verstand zal moeten toegeven dat, met elke weg die je versperd er elders fille zal ontstaan. En dat we voldoende belasting betalen om de "Openbare" weg te benutten.
Kan er trouwens ook iets gedaan worden aan het slechte wegdek op de koetsweg. Mijn woning ligt tegen de straat. Met gevolg dat bij elke passage van een bus mijn hele woonst davert...
Kan er trouwens ook iets gedaan worden aan het slechte wegdek op de koetsweg. Mijn woning ligt tegen de straat. Met gevolg dat bij elke passage van een bus mijn hele woonst davert...
Helemaal mee eens. Een betere spreiding betekent vlotter verkeer en verdeling van de lasten. We betalen inderdaad voldoende belastingen om straten te kunnen gebruiken. Als je een privestraat wil, moet je er zelf maar voor betalen. Inzet met mijn belastinggeld
3 jaren geleden
Met de auto moet je zo snel mogelijk naar de grotere wegen geleid worden. Ja, het logische gevolg zal zijn dat die dan sneller 'verzadigd' zijn. Maar dat is de enige manier waarop er gedragsverandering (naar minder autogebruik en meer fietsgebruik) zal ontstaan - omdat het moet.
Doorgaand verkeer hou je ook maar weg als ze geen winst meer boeken door door kleinere straten te rijden, of als het gewoon niet meer kan. Alle wegen hebben een bepaalde classificatie om een reden hé (doorgangsweg, lokale ontsluitingsweg,...). Laat ons ze terug gebruiken waarvoor ze dienen.
Doorgaand verkeer hou je ook maar weg als ze geen winst meer boeken door door kleinere straten te rijden, of als het gewoon niet meer kan. Alle wegen hebben een bepaalde classificatie om een reden hé (doorgangsweg, lokale ontsluitingsweg,...). Laat ons ze terug gebruiken waarvoor ze dienen.
3 jaren geleden
De oplossing hiervoor is sluipverkeer uit de woonwijken te houden. Dit vermindert de drukte in de pineutstraten, en geeft tegelijk de bewoners ruimte om in/uit hun woonwijk te geraken.
Wat de definitie is van sluipverkeer, en hoe we dit sluipverkeer moeten scheiden van het verkeer dat echt in deze wijk moet zijn (om te wonen, te werken, naar school te gaan, fammilie te bezoeken, ...), is het onderwerp van een aantal andere discussies op dit forum.
Wat de definitie is van sluipverkeer, en hoe we dit sluipverkeer moeten scheiden van het verkeer dat echt in deze wijk moet zijn (om te wonen, te werken, naar school te gaan, fammilie te bezoeken, ...), is het onderwerp van een aantal andere discussies op dit forum.
3 jaren geleden door Jan
Als bewoner van de rand van Kessel-lo (en Lubbeek) wonen we al lang in pineutstraat 'Langelo' en dreigen we dat nog meer te worden als er nog extra maatregelen komen om Kessel-lo leefbaar te maken.
Helemaal akkoord om buurten leefbaar te maken, ook wij fietsen er met plezier langs.
We moeten niet dromen om van alle straten droomstraten te maken, er moet globaal bekeken worden hoe we al het verkeer laten passeren in en door Leuven.
Maar kunnen er dan tegelijk maatregelen genomen worden om de pineutstraten waar het verkeer dan toch een weg zoekt, een tegemoetkoming te geven door gegarandeerd traag verkeer te laten passeren, waar ook fietsers nog welkom zijn en voetgangers niet het gevoel hebben om van de stoep gereden te worden?
In enkele straten van Leuven zien we de evolutie gebeuren, in straten waar auto's door mogen rijden, passen deze zich aan aan de snelheid van voetgangers en fietsers. Zo kan koning auto enkel 'doorrijden' op wegen die ervoor bestemd zijn.
Ook willen we graag een constructief gesprek tss de 3 gemeenten Lubbeek Bierbeek en Leuven want deze discussie blijft al jaren aanslepen. Ondertussen komen er weer veel jonge gezinnen wonen die hun kinderen ook heel graag met de fiets naar school laten gaan. Het is altijd jammer als mensen de auto nemen omwille van de onveiligheid in hun buurt.
Helemaal akkoord om buurten leefbaar te maken, ook wij fietsen er met plezier langs.
We moeten niet dromen om van alle straten droomstraten te maken, er moet globaal bekeken worden hoe we al het verkeer laten passeren in en door Leuven.
Maar kunnen er dan tegelijk maatregelen genomen worden om de pineutstraten waar het verkeer dan toch een weg zoekt, een tegemoetkoming te geven door gegarandeerd traag verkeer te laten passeren, waar ook fietsers nog welkom zijn en voetgangers niet het gevoel hebben om van de stoep gereden te worden?
In enkele straten van Leuven zien we de evolutie gebeuren, in straten waar auto's door mogen rijden, passen deze zich aan aan de snelheid van voetgangers en fietsers. Zo kan koning auto enkel 'doorrijden' op wegen die ervoor bestemd zijn.
Ook willen we graag een constructief gesprek tss de 3 gemeenten Lubbeek Bierbeek en Leuven want deze discussie blijft al jaren aanslepen. Ondertussen komen er weer veel jonge gezinnen wonen die hun kinderen ook heel graag met de fiets naar school laten gaan. Het is altijd jammer als mensen de auto nemen omwille van de onveiligheid in hun buurt.
3 jaren geleden door Leen Conix
De Werkhuizenstraat heeft te lijden onder het fenomeen van Kiss & Ride. Waarom de ongebruikte parking aan Hal 5 naast het Blauwputplein niet openstellen voor zeer kort parkeren ? met een systeem zoals de Kus en rij stadskantoor ?
Verplaats daarbij de voetgangers-lichten van de Carrefourexpress naar het zebrapad aan begrafenissen Pues...
Verplaats daarbij de voetgangers-lichten van de Carrefourexpress naar het zebrapad aan begrafenissen Pues...
3 jaren geleden door Patrick
Vorig jaar zijn wij in de Koning Albertlaan komen wonen. We waren op de hoogte dat er veel passage was, maar deze 'drukte' hadden we niet verwacht. Een troost, bij de keuze van de woonst, was wel de nakende heraanleg van de laan én de snelheidsbeperking van 30 km/u. Onze ervaring tot nu toe is dat die snelheidsbeperking, op momenten dat het niet te druk is, slechts theorie is. Auto's rijden te snel, als ze moeten stoppen owv geparkeerde wagens trekken sommige als gekken op en zelfs het regelmatig passerend openbaar vervoer volgt hier de regels niet. Dat is bij mij een groot pijnpunt: als het dan toch een 'pineutstraat' moet zijn, waarom wordt er dan geen extra aandacht besteed aan het laten opvolgen van eenvoudige verkeersregels? Hopelijk verbeteren zowel drukte als verkeersongehoorzaamheid door een verstandige heraanleg van de laan, het zou spijtig zijn mochten we ons onze grootste investering beklagen.
3 jaren geleden door Hopend op beter