Hoe zie jij de toekomst van het plein met veilige mobiliteitsoplossingen?
62 bijdragen
Doe mee aan de discussie! Je kan op een voorstel reageren door op de link "Hier op reageren" te klikken, die je onder elk voorstel terugvindt. Wil je echter een nieuw voorstel - met een foto - indienen, dan kan je een StoryFrame oppikken via iemand in jouw buurt, of via een mailtje naar communicatie@edegem.be.
Gevaarlijk voor fietsers
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
Brede straat nodigt uit om snel te rijden
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Parkeren op de hoek van de straat. Gevaarlijk. Grote oversteeklengte voor voetgangers.
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Verouderde verlichting. Stijlloos.
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
Scherpe bocht voor fietsers.
3 jaren geleden door Stijn • 3 reacties • Hier op reageren
Scherpe bocht voor fietsers.
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Haakse parkeerplaatsen zijn onveilig voor fietsers
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
Conflicten tussen voetgangers en fietsers doordat het smal is.
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Ruim voorplein maar weinig aantrekkelijk
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Versmalling van voetpad op looproute richting fort
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
Brievenbus op rare plaats.
3 jaren geleden door Stijn • Hier op reageren
Toegankelijke doorgang voor voetgangers.
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
Ongemakkelijke aansluiting voor fietsers die door het fort fietsen.
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
Beperkte toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers.
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Wandelroute kaart hangt te hoog
3 jaren geleden door Stijn • Hier op reageren
Grote oversteeklengte voor voetgangers.
3 jaren geleden door Stijn • Hier op reageren
Helling leidt naar nergens
3 jaren geleden door Stijn • Hier op reageren
Voldoende breed trottoir
3 jaren geleden door Stijn • 2 reacties • Hier op reageren
Looplijnen voor voetgangers worden niet gerespecteerd.
3 jaren geleden door Stijn • 1 reactie • Hier op reageren
De straat laten aansluiten door een verhoogd wegdek waarover een dubbel fietspad loopt en de voorrang van deze straat ineens opheffen. Kan aan de kant van de rijbaan van het kerkplein ineens een dubbel fietspad aangelegd worden.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
De verlichtingen vervangen door lagere led verlichting verspreid over het ganse plein. Ook de paal in het midden die nu fungeert als bots-paal verwijderen.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
Van hieruit een dubbel fietspad aanleggen langs het ganse plein en laten aansluiten op de fietsroutes rond het fort.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
Deze kant seponeren en dubbel fietspad aan andere kant van de rijbaan creëren.
3 jaren geleden door Renaissance • 2 reacties • Hier op reageren
Hier lus creëren voor de kerk (uitvaarten, ...) met een wachthokje voor aanwezigen. Ineens pleintje aanleggen voor eetkraampjes enz.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
Er kan een deftige oversteek voor voetgangers gemaakt worden ter hoogte van Elzenhof/Hangar 27. De parklaan en brede toegang (fietsroutenetwerk) kan ingericht worden als fietsstraat-fietstoegang.
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Hier zijn inderdaad meer mogelijkheden tot aanleg parking (schuin parkeren)
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Dit is inderdaad een (te)scherpe bocht. Als de parkeerplaatsen aldaar, in plaats van dwars, maar gelijklopend met de rijweg: is het minder storend voor het doorgaand verkeer en is er meer ruimte voor verbreding van het voet- en fietspad en kan er 'een minder haakse' fietsafrit voorzien worden. het zebrapad kan verder verlegt worden op een drempel met aansluiting op de parking Kerkplein
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Dat is een terechte opmerking. het fietspad moet recht op recht starten op de hoek van de straat. Er zullen dan ook minder wildfietsers zijn op de straat en het oprijden van het fietspad veiliger maken.
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Klopt!!! deze moeten recht op recht worden. zie mijn andere reacties.
3 jaren geleden door Peter Witters • 1 reactie • Hier op reageren
Klopt. Dit is het straatgedeelte tussen Prins Boudewijnlaan en kerk. Als de dwars ingerichte parkeerplaatsen aldaar, gelijklopend met de straat zouden ingericht worden, is er minder oponthoud voor de doorstroming van auto's en komt er vanzelf meer ruimte voor fietsers én voetgangers
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Des al niet te min staat deze ruimte 's morgens VOL met (verzamelende) schoolgaande fietsers en blijven mensen aldaar bij uitvaarten napraten.
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Dit is het stuk tussen Kerk, naast Elsenhof naar Hangar 27-Fort V. De as van de rijweg zou aldaar gemakkelijk kunnen opgeschoven worden richting plein, zodat er een breed voetpad kan gecreëerd worden kleuter-en basisschool OLFA-Elsdonk (450 leerlingen) =overkant Prins Boudewijnlaan, aansluiting met Kerk, minder valide parkings, verhoogte, veilige oversteek met zebrapad naar parking Kerkplein, vaste staanplaats voor vergunninghouders marktkramers(bijna dagelijks) die dan kunnen open aan de voetpadzijde i.p.v. de straatzijde! , autodelenparking tegenover terras Elsenhof, veilig verhoogde zebrapad over Parklaan naar TOEGANGSPOORT VOETGANGERS >fort V - petanque - Hangar 27
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Maak van deze oversteek in de Parklaan van Elzenhof naar VOETGANGERS TOEGANGSPOORT Fort V - petanque - Hangar 27 (800 pl) een veilig, verhoogt zebrapad van!
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Deze toegang naar het Fort is geïntegreerd in het fietsroutenetwerk. Maak er er inderdaad een veilige FIETSTOEGANGSPOORT van naar het Fort V!
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Zorg er voor dat de VOETGANERSTOEGANGSPOORT aan de petanque-Hangar 27 ook voor minder validen bruikbaar is!
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Als er toegangspoort voor voetgangers naast de petanque zou komen en de brede toegang op het fietsroutenetwerk 'toegangspoort voor fietsers, kan het voetpad aldaar plaats ruimen voor schuine parkeermogelijkheden!
3 jaren geleden door Peter Witters • 1 reactie • Hier op reageren
niet alleen de looplijnen voor voetgangers, maar nog vele erger door schoolgaande fietsende kinderen
3 jaren geleden door Peter Witters • 1 reactie • Hier op reageren
Als er toegangspoort voor voetgangers naast de petanque zou komen en de brede toegang op het fietsroutenetwerk 'toegangspoort voor fietsers, kan het voetpad aldaar plaats ruimen voor schuine parkeermogelijkheden!
Of hier een uitsluitende bus staanplaats voorzien. Het is zeer dikwijls dat (school) kinderen per bus naar de speeltuin, bio-klas,... enz. komen en een probleem vormen in de Vestinglaan!
3 jaren geleden door Peter Witters • 1 reactie • Hier op reageren
niet alleen de looplijnen voor voetgangers, maar nog vele erger door schoolgaande fietsende kinderen
Daarvoor kan het dubbele fietspad relaas bieden. De fietsers moeten hier niet meer oversteken dan.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
niet relevant voor het project. fietsers door het Fort leiden
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
in een volgende fase kunnen hier schuine parkeerplaatsen gecreëerd worden
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Deze kant seponeren en dubbel fietspad aan andere kant van de rijbaan creëren.
Dit is een GESCHEIDEN fietspad, noodzakelijk voor een veilige fietsoversteek op de Prins Boudewijnlaan
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Of hier een uitsluitende bus staanplaats voorzien. Het is zeer dikwijls dat (school) kinderen per bus naar de speeltuin, bio-klas,... enz. komen en een probleem vormen in de Vestinglaan!
Bussen en alle verkeer 3,5 ton weghouden aan deze kant van het fort. Geparkeerde bussen zorgen voor verminderd zicht, dus onveilig voor fietsers en overstekende voetgangers. Al dikwijls rare toestanden gezien als BEWONER.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
Klopt!!! deze moeten recht op recht worden. zie mijn andere reacties.
Als deze parkeerplaatsen opgeofferd worden kan er perfect een 2,9 meter breed dubbel fietspad aangelegd worden. Parkeerplaatsen kunnen schuin bijgecreēerd worden op de parklaan voor hangar 27 en zo verder.
3 jaren geleden door Renaissance • 1 reactie • Hier op reageren
rolstoelgebruikers (en kidnerwagens) moeten makkelijk toegang tot fort en andere faciliteiten hebben.
3 jaren geleden door sigrid • 1 reactie • Hier op reageren
rolstoelgebruikers (en kidnerwagens) moeten makkelijk toegang tot fort en andere faciliteiten hebben.
een APARTE VOETGANGERSTOEGANG met een verhoogde oversteek parklaan, ter hoogte van het Elzenhof zou een oplossing kunnen bieden naar Hangar 27, petanque, Fort V
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
- fietspad recht op recht aansluiten op rijweg
- fietspad verbreden en enkel rijrichting behouden
- minder scherpe bochten
- parkeervakken in rijrichting ipv dwars; zo krijg je een betere doorstroming
- voetpad en fietspad verbreden
- verzamelpost voor de kerk
- fietspad verbreden en enkel rijrichting behouden
- minder scherpe bochten
- parkeervakken in rijrichting ipv dwars; zo krijg je een betere doorstroming
- voetpad en fietspad verbreden
- verzamelpost voor de kerk
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Als deze parkeerplaatsen opgeofferd worden kan er perfect een 2,9 meter breed dubbel fietspad aangelegd worden. Parkeerplaatsen kunnen schuin bijgecreēerd worden op de parklaan voor hangar 27 en zo verder.
er hoeven geen parkeerplaatsen opgeofferd te worden voor een gevaarlijk dubbel fietspad (kerk) Kerkplein-Parklaan als er een FIETSSTRAAT van gemaakt word.
=goedkopere infrastructuur - auto's blijven achter de fietsen - max. 30 km/per uur. Het Kerkplein kan een KINDVEILIGE parkeerplaats worden (zie mijn plannetje)
=goedkopere infrastructuur - auto's blijven achter de fietsen - max. 30 km/per uur. Het Kerkplein kan een KINDVEILIGE parkeerplaats worden (zie mijn plannetje)
3 jaren geleden door Peter Witters • 1 reactie • Hier op reageren
inderdaad, voldoende breed voetpad maar overhangende takken belemmeren de rijweg (min. 4 meter) én beschadigen de verlichting.
DRINGEND SNOEIEN NOODZAKELIJK!!!
DRINGEND SNOEIEN NOODZAKELIJK!!!
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
te scherpe bocht inderdaad. Maak fietspad recht door auto's niet meer dwars te laten parkeren.
3 jaren geleden door Gomar Caes • Hier op reageren
Akkoord. Win plaats door wagens niet meer dwars te laten parkeren.
3 jaren geleden door Gomar Caes • Hier op reageren
Deze kant seponeren en dubbel fietspad aan andere kant van de rijbaan creëren.
Er rijden 's morgens heel veel fietsers in de verkeerde richting op dit fietspad (komende van Prins Boudewijnlaan richting kerkplein). Als dit fietspad geseponeerd wordt gaan ze waarschijnlijk over het voetpad fietsen.
3 jaren geleden door ML • 1 reactie • Hier op reageren
er hoeven geen parkeerplaatsen opgeofferd te worden voor een gevaarlijk dubbel fietspad (kerk) Kerkplein-Parklaan als er een FIETSSTRAAT van gemaakt word.
=goedkopere infrastructuur - auto's blijven achter de fietsen - max. 30 km/per uur. Het Kerkplein kan een KINDVEILIGE parkeerplaats worden (zie mijn plannetje)
=goedkopere infrastructuur - auto's blijven achter de fietsen - max. 30 km/per uur. Het Kerkplein kan een KINDVEILIGE parkeerplaats worden (zie mijn plannetje)
Het probleem met een fietsstraat is dat de fietsers helemaal geen regels meer volgen. Nu al met 5 a 6 naast elkaar. Stoppen in het midden van de baan, .... ik ben voor veiligheid voor alle weggebruikers maar dan moeten de fietsers eerst eens verkeerslessen gaan volgen. De gemachtigde opzichters van de school zouden deze vorm van piraterij moeten/kunnen aanpakken. Zijn meer bezig met andere zaken. Bij de oversteken aan de zin misschien even op de baan gaan staan ipv gezellig te kletsen met de ouders. Veiligheid begint bij persoonlijk respect (ook bij fietsers). Als deze samen met de automobilisten zich aan de regels houden is er geen fietsstraat nodig.
3 jaren geleden door Renaissance • Hier op reageren
Fietsen op het Kerkplein is zeer gevaarlijk. Ofwel moet het fietspad doorgetrokken worden tot aan de Parklaan ofwel moet fietsen op de rijbaan tot aan de Parklaan veiliger worden gemaakt. Geldt ook voor de andere richting (van Parklaan naar Prins Boudewijnlaan, waar je naast de geparkeerde auto's op het plein moet fietsen, die ineens vooruit of achteruit zouden kunnen rijden).
De enorme plakkaat (Elsdonk) die aangeeft dat het een Zone 30 is, is precies niet duidelijk genoeg voor veel automobilisten. Er wordt geregeld veel te snel gereden! Gevaarlijk voor de fietsers op de rijbaan én voor de mensen die staan te wachten aan de foodtrucks. Er is bijna constant autoverkeer op dat stuk. Denk dus aan drempels of obstakels die het snel rijden onmogelijk maken.
Idem voor de Parklaan (richting Rubensparkdomein), daar wordt ook geregeld (heel) snel gereden, ondanks het feit dat het doodlopend is. Ook drempels en/of obstakels nodig daar.
De enorme plakkaat (Elsdonk) die aangeeft dat het een Zone 30 is, is precies niet duidelijk genoeg voor veel automobilisten. Er wordt geregeld veel te snel gereden! Gevaarlijk voor de fietsers op de rijbaan én voor de mensen die staan te wachten aan de foodtrucks. Er is bijna constant autoverkeer op dat stuk. Denk dus aan drempels of obstakels die het snel rijden onmogelijk maken.
Idem voor de Parklaan (richting Rubensparkdomein), daar wordt ook geregeld (heel) snel gereden, ondanks het feit dat het doodlopend is. Ook drempels en/of obstakels nodig daar.
3 jaren geleden door Ilias S • 1 reactie • Hier op reageren
Het kruispunt Prins Boudewijnlaan/Kerkplein/Ingenieur Haesaertslaan dient grondig herbekeken te worden en conflictvrij te worden gemaakt voor voetgangers en fietsers. Enkele jaren geleden hebben ze de verkeerslichten gewijzigd, maar nog steeds kunnen er auto's rechts afslaan terwijl voetgangers en fietsers groen hebben. Zeer gevaarlijk tijdens de schooluren.
De fietspaden en overgangen tussen fietspad/rijbaan zijn op dit kruispunt in slechte staat.
De extra lichten die ze in het midden van het kruispunt hebben gezet zorgen nu voor heel lange files (vooral tijdens de spits) op de Prins Boudewijnlaan, aan de oostkant (onpare nummers), tussen Rubensparkdomein en Kerkplein. Het zorgt ook voor lastige en gevaarlijke situaties voor de auto's in het midden van het kruispunt. Zal verergeren met de extra auto's omwille van Elysia Park.
Het feit dat dit kruispunt niet conflictvrij is, zorgt ervoor dat er bijna altijd auto's naast je rijden (op de rijbaan) wanneer je op het Kerkplein fietst, vanuit Prins Boudewijnlaan richting Parklaan.
P.S.: In de Ingenieur Haesaertslaan wordt ook veel te snel gereden, zelfs in de zone voor de school. Het is een 'problematische straat' voor fietsers, ondanks het feit dat ze zich tussen fietsknooppunten bevindt. Drempels en/of obstakels zouden handig zijn.
De fietspaden en overgangen tussen fietspad/rijbaan zijn op dit kruispunt in slechte staat.
De extra lichten die ze in het midden van het kruispunt hebben gezet zorgen nu voor heel lange files (vooral tijdens de spits) op de Prins Boudewijnlaan, aan de oostkant (onpare nummers), tussen Rubensparkdomein en Kerkplein. Het zorgt ook voor lastige en gevaarlijke situaties voor de auto's in het midden van het kruispunt. Zal verergeren met de extra auto's omwille van Elysia Park.
Het feit dat dit kruispunt niet conflictvrij is, zorgt ervoor dat er bijna altijd auto's naast je rijden (op de rijbaan) wanneer je op het Kerkplein fietst, vanuit Prins Boudewijnlaan richting Parklaan.
P.S.: In de Ingenieur Haesaertslaan wordt ook veel te snel gereden, zelfs in de zone voor de school. Het is een 'problematische straat' voor fietsers, ondanks het feit dat ze zich tussen fietsknooppunten bevindt. Drempels en/of obstakels zouden handig zijn.
3 jaren geleden door Ilias S • 1 reactie • Hier op reageren
Er rijden 's morgens heel veel fietsers in de verkeerde richting op dit fietspad (komende van Prins Boudewijnlaan richting kerkplein). Als dit fietspad geseponeerd wordt gaan ze waarschijnlijk over het voetpad fietsen.
Dat is inderdaad zo. Dat stuk fietspad van Kerkplein naar Prins Boudewijnlaan kan ONMOGELIJK geseponeerd worden, daar dit een 'enkel richting' fietspad is naar de ENKEL RICHTING oversteek Prins Boudewijnlaan van Stoot optiek naar MM-interior.: zie markeringen en verkeerslichten plaatsing kruispunt Prins Boudewijnlaan
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Het fietspad doortrekken ter hoogte van kerk naar toegang Fort maakt het niet veiliger aan de parkeerplaatsen.
De beste (en goedkoopste) oplossing is fietsstraat met zeer duidelijke markeringen, zo kan het voetpad aan kerkzijde verbreed worden en kunnen de marktkramers hun luifel open aan voetpadzijde en is er een brede 'voet' doorgang van Prins Boudewijnlaan tot aan de toegang Fort V-Petanque-Hangar 27
De beste (en goedkoopste) oplossing is fietsstraat met zeer duidelijke markeringen, zo kan het voetpad aan kerkzijde verbreed worden en kunnen de marktkramers hun luifel open aan voetpadzijde en is er een brede 'voet' doorgang van Prins Boudewijnlaan tot aan de toegang Fort V-Petanque-Hangar 27
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Een fietsstraat zou de oplossing zijn, ook voor de Ing. Haesaertslaan. Dit was trouwens al beloofd door de gemeente Edegem!
streefdatum uitvoering maart 2022 (of heb ik dat verkeert begrepen?)
streefdatum uitvoering maart 2022 (of heb ik dat verkeert begrepen?)
3 jaren geleden door Peter Witters • 1 reactie • Hier op reageren
Een fietsstraat zou de oplossing zijn, ook voor de Ing. Haesaertslaan. Dit was trouwens al beloofd door de gemeente Edegem!
streefdatum uitvoering maart 2022 (of heb ik dat verkeert begrepen?)
streefdatum uitvoering maart 2022 (of heb ik dat verkeert begrepen?)
Ineens Elseborghlaan leepakken als fietsstraat. Is ook levensgevaarlijk als fietser.
3 jaren geleden door Renaissance • 2 reacties • Hier op reageren
Ineens Elseborghlaan leepakken als fietsstraat. Is ook levensgevaarlijk als fietser.
Inderdaad. Maar ook duidelijk maken wat 'fietsstraat' betekent: maximum 30 km/u en een auto mag geen fietsers inhalen. De meeste mensen weten dat niet of negeren het bewust in praktisch alle fietsstraten. De signalisatie in fietsstraten is ook slecht: een klein bordje dat amper leesbaar is en amper opvalt. Dus als er fietsstraten bijkomen in Edegem, maak dan de regels duidelijk voor iedereen ( informatiecampagnes).
3 jaren geleden door Ilias S • 1 reactie • Hier op reageren
Ineens Elseborghlaan leepakken als fietsstraat. Is ook levensgevaarlijk als fietser.
Heel de wijk molenveld mag gerust 'fietsstraat' worden. Ik vraag me echt af hoe lang het zal duren eer de wijk helemaal 'zone 30' zou worden.
1/3 van de Edegemse bevolking woont aldaar!
1/3 van de Edegemse bevolking woont aldaar!
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Inderdaad. Maar ook duidelijk maken wat 'fietsstraat' betekent: maximum 30 km/u en een auto mag geen fietsers inhalen. De meeste mensen weten dat niet of negeren het bewust in praktisch alle fietsstraten. De signalisatie in fietsstraten is ook slecht: een klein bordje dat amper leesbaar is en amper opvalt. Dus als er fietsstraten bijkomen in Edegem, maak dan de regels duidelijk voor iedereen ( informatiecampagnes).
naast de kleine bordjes 'fietsstraat ' zijn er ook grote thermoplasten beschikbaar waar je echt niet naast kunt kijken.
3 jaren geleden door Peter Witters • Hier op reageren
Wat is jouw idee of opinie? Vertel het ons!
Ook jij hebt een mening of idee. Dat appreciëren wij. Want pas zo kunnen we als gemeenschap de verschillende inzichten op deze vraag horen.
Vertel vooral waarom je precies deze mening hebt, of waarom je voorstander of tegenstander bent van een bepaald idee. Zo kunnen andere mensen jouw standpunt beter begrijpen.
Om dit overleg goed te kunnen voeren, is het belangrijk om respectvol met elkaar om te gaan. Vermijd vulgair taalgebruik en bedenk altijd of jouw bericht iemand zou kunnen beledigen voordat je die instuurt.
Door deel te nemen aanvaard je automatisch deze spelregels.
Dit is een project van gemeente Edegem in samenwerking met BUUR part of Sweco, KU Leuven RxD Lab, KU Leuven SoMeThIn'k en VRT Innovatie. Je kan door hen voor onderzoeksdoeleinden gecontacteerd worden.
Vertel vooral waarom je precies deze mening hebt, of waarom je voorstander of tegenstander bent van een bepaald idee. Zo kunnen andere mensen jouw standpunt beter begrijpen.
Om dit overleg goed te kunnen voeren, is het belangrijk om respectvol met elkaar om te gaan. Vermijd vulgair taalgebruik en bedenk altijd of jouw bericht iemand zou kunnen beledigen voordat je die instuurt.
Door deel te nemen aanvaard je automatisch deze spelregels.
Dit is een project van gemeente Edegem in samenwerking met BUUR part of Sweco, KU Leuven RxD Lab, KU Leuven SoMeThIn'k en VRT Innovatie. Je kan door hen voor onderzoeksdoeleinden gecontacteerd worden.
Je antwoordt op: ""